Tintin: Intervju med Drew Quakenbush

Vi intervjuar Tintins producent

Eurogamer.se fick möjlighet att prata en liten stund med Drew Quakenbush, producenten för det kommande spelet The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn från Ubisoft.

Vad har varit det roligaste med att jobba med Tintin för dig personligen?

Det roligaste? Ja, det är inte ofta man får chansen att återuppta kontakten med en barndomshjälte på det här sättet. Jag är en stor fan av Tintin och att läsa alla de gamla seriealbumen igen har varit fantastiskt.

Hur ska ni göra Tintin relevant idag?

1
Drew Quakenbush

- Jag tror att Tintin är känd i så pass många länder att det inte kommer bli några problem. Och i de länder där Tintin är okänd är jag säker på att han kommer mottas som en ny IP.

Jag tycker det verkar som att mycket baseras på hur den kommande filmen säljer. Hur kommer spelet klara sig om inte filmen är en succé?

- Den frågan var jag inte beredd på. Det har jag faktiskt inte ens tänkt på. Jag har sett delar av filmen och jag är helt övertygad om att det kommer bli en stor succé. Vi pratar trots allt om Spielberg och Jackson, två filmskapare som är kända för att göra stora äventyrsfilmer med oförglömliga karaktärer.

Angående Spielberg och Jackson, kan du berätta lite om ert samarbete?

Vi har träffats var tredje månad under de tre år som spelet varit under utveckling. Vi fick direkt tillgång till manuset, 3D-modellerna och omgivningarna. De har varit väldigt hjälpsamma och gett oss massvis av feedback om det visuella, animationerna och manuset. Det här är två filmskapare som vet vad spel är, som själva spelar och som har varit med och skapat många spel förut. Så de har varit till stor hjälp.

Filmspel är ökända för att inte uppfylla spelarnas förväntningar. Hur kommer det sig? Vad är den stora utmaningen med att göra filmspel?

Jag skulle säga att den största utmaningen med filmspel är att lyckas komma förbi alla förutfattade meningar angående filmspel. För att lyckas med det måste man helt enkelt göra ett väldigt bra spel.

Men finns det inga rent praktiska problem med att göra filmspel?

Den största skillnaden är att det kräver en väldig disciplin. Det har varit väldigt hårda deadlines eftersom att allt som ska med i spelet måste kollas mot filmteamet och spelet måste släppas samtidigt som filmen. Men vi har tagit vår tid och spelet har varit under utveckling i tre år nu. Det här är inte heller det första filmspelet vi har jobbat på.

Planen för Tintin-filmerna är att det ska bli en trilogi. Har ni tänkt göra spel av alla filmer?

Ja det har vi absolut tänkt. Det här kommer bli en ny franchise.

Hur många timmar kan vi räkna med att få ut från Tintin?

Ungefär 20 timmar. Berättelseläget är ungefär sju-åtta timmar långt.

Spelet kommer släppas till väldigt många plattformar. Är det någon skillnad på spelen?

-Det är främst under utnaningsläget som spelet kommer vara annorlunda beroende på vilken plattform du spelar på. Det är här vi finjusterat spelet efter den sorts kontroll du använder, till exempel Wii Motion Plus, Kinect och Move.

Jag såg att Nintendo 3DS var en av konsolerna som det släpps till. Kommer vi att få hela spelupplevelsen på den också?

Det har varit jättekul att jobba med 3DS. Prestandan som finns i den där lilla maskinen har varit långt över förväntan, och vi har inte behövt anpassa oss efter den.

Angående PC-versionen så måste jag bara undra. Ubisoft har fått väldigt hård kritik på sistone angående sin ställning till kopieringsskydd.

Jag skulle säga att alla spelföretag har fått rätt hård kritik.

Ja, men jag måste nog hävda att Ubisoft ligger värst till efter From Dust-skandalen, som krävde konstant uppkoppling trots att officiella källor sa att det inte gjorde det. Hur som helst är frågan hur ni kommer skydda Tintin?

Vi måste självklart ha något slags skydd på spelet, ett spel är en väldigt stor investering.

Kan du säga konkret vad ni kommer använda er av?

Nej det kan jag inte. Men jag kan lova att det inte kommer att vara särskilt märkbart för spelaren.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Håkan Öberg

Håkan Öberg

Skribent

Håkan tycker ofta att det var bättre förr, gillar djupa diskussioner och slutar spela World of warcraft en gång i kvartalet.

Relaterat material

FeatureTrailern - spelvärldens samhällsfara nummer ett?

Alex om ständigt krossade förväntningar i spelvärlden.

FeatureThrowback Thursday: Eternal Sonata

Så mycket mer än bara ett spel.

FeatureThe Witcher III: En värld utan kompromisser

Adam har fått chanen att intervjua Witcher-teamet om spelvärlden i deras efterlängtade rollspel.

Tävling: Vinn massor av Fallout-prylar

Prylar och loot - vi tävlar ut ett härligt Fallout-paket.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading