Wrestling, eller amerikansk fribrottning om man så vill, har aldrig riktigt varit min kopp te. Visst tittade man på Hoa-Hoa Dahlgren och Bruno Arvidsson när de kommenterade "sporten" på TV3 någon gång för mycket länge sedan, men sedan slutet av 90-talet har jag inte följt denna företeelse alls. Det var med viss skepticism jag fick en förhandstest av THQ:s kommande WWE '12 för ett tag sedan.

Serien hette tidigare WWE Smackdown vs. RAW men THQ har sett sig manade att döpa om serien till det lite mer stilrena WWE. Förutom att döpa om serien har de även gjort om själva plattformen från grunden med ny grafik- och fysikmotor samt nya animationer.

Dessutom har de gjort lite förändringar i kontrollerna och flyttat en del viktiga manövrar och grepp från den analoga spaken till knapparna för att göra det hela lite mer lättillgängligt. Kameran ska ge känslan av att verkligen se matchen på TV och är mer dynamisk än tidigare. Detta kameraarbete märks väl när du lyckas utför mer spektakulära manövrar och hamnar i de QTE-situationer där det gäller att trycka på rätt knappar och spakar vid rätt tillfälle.

Flytet i matcherna har också fått en genomgång. Du har nu chansen att avbryta en pågående attack och dela ut en motattack om du är lite alert, till och med när du ligger på backen. Det krävs inte några superreflexer ā la Street Fighter men de får dig att hänga med i vad som händer.

Om du befinner dig i motsatt position, det vill säga den som har övertaget, kan du reta din motståndare som ligger nedslagen. Denne hamnar då i ett perfekt läge för dig att vinna matchen med en avslutningsrörelse.

Nytt är också Breaking Points där du och din motståndare frenetiskt trycker på var sin knapp för att få ned den andre på marken eller tvinga dig upp ur ett låst läge.

Jag kanske är ovan med serien för trots alla förbättringar tycker jag det hela går lite långsamt och kämparna är lite stela. De staplar fram och verkar inte speciellt på hugget. Var heller inte vän med kontrollerna då de inte kändes så intuitiva som man försökt få dem att låta. Det blev mest intensivt knapptryckande på måfå. Även detta kan bero på okunskap från min sida.

Däremot är spelets produktionsvärde högre än någonsin. Det kommer att finnas 70 superstjärnor från samtliga WWE-ligor. Som gammal stofil var The Undertaker den enda jag kände igen av de jag fick prova på men han var i alla fall grym.

Du kan givetvis skapa egna karaktärer som du kan anpassa i otaliga kombinationer, allt från kroppsstorlek till tatueringar, piercingar och horn. Ja, horn. Allt kan ställas in och förändras för att sedan kunna delas med resten av världen via onlinefunktioner.

Och det gäller inte bara slagskämpar utan även arenor och ringar. Färger, rep, reklamskyltar, logotypers och föremål - allt kan läggas till, tas bort och anpassas för att passa din smak. Alla funktioner och alternativ för att skapa detta finns med från start och behöver inte låsas upp. Det enda som låses upp under resans gång är de superstart jag nämnde ovan

Ni som är intresserade av att göra en piledriver på en kompis kan spana in WWE '12 när det släpps till PS3, Xbox 360 och Wii den 25 november i år

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.