I den sväva kurvan får jag sladd vilket slungar mig mot väggen. En av mina motståndare ser chansen och lyckas tränga sig förbi mig genom att använda mitt fordon som en stötdämpare. Då jag inte har mycket att sätta emot får jag bita ihop och inse att loppet nog är kört.

Men skam den som ger sig. Efter ett försök att ta det lite lugnare inser jag att det bara är gasen i botten som gäller men nu är det för sent och förlusten är ett faktum.

Ovanstående skulle kunna komma ifrån Electronic Arts och Black Box kommande Need for Speed: The Run och då hade jag bara kunnat spola tillbaka till en tid innan den fula omkörningen. Men detta är från go-kartloppet vi hade efter testerna av spelet och jag hamnade på en neslig sista plats tack vare detta.

På en go-kartbana utanför Oslo fick jag ännu en gång lägga labbarna på spelet för att testa det kommande demot samt köra en helt ny sektion av spelet. De banor ni alla kommer att får testa är de som fanns tillgängliga på Gamescom 2011 för någon månad sedan och är två till antalet. Jag fick själv testa dessa i Köln men nu fick jag mer tid dem.

Den första är ett rent lopp mellan dig och tio andra motståndare. Målet är helt enkelt att korsa mållinjen först. För att göra det lite svårare utspelar sig racet i en kurvig, nedåtgående väg någonstans i en amerikansk öken.

Den andra, och den klart roligare av de två, utspelar sig uppe på en snöig bergsväg. Där är det bara du mot en enda förare och även här gäller det att komma först. Din motståndare är dock inte enda hindret. Titt som tätt utlöses laviner som hotar att begrava dig om du är för långsam samt slänger ut hinder i vägen som måste undvikas.

Under denna bana fick tillbakaspolningsfunktionen, begränsade till fem stycken för detta lopp, gå varm innan jag lärt mig var hindren kommer att dyka upp. De är inte dynamiska utan kommer att ramla ned på samma ställe vilket till en början kan tänkas lite tråkigt men efter en stund är du glad att det är på detta vis. Det skulle inte vara kul att försöka sig på detta lopp gång på gång med hinder som dyker upp på olika ställen.

Till slut har vi då det helt nya loppet, eller jag ska kanske säga två då vi tiggde oss till en extra bana och fick spela den direkt anslutande sektionen. Denna första del ställde mig mot tre motståndare att slå den ena efter den andra innan tidsgränsen gick ut. Förutom att själva omgivningen var ny - de grönskande och bördiga delarna av mellersta USA - tyckte jag att det fanns betydligt fler alternativa rutter än i de jag spelat innan.

Den sista, tilltiggda delen utspelade sig alltså direkt efter ovanstående sektion och var ett "vanligt" lopp mot en handfull motståndare. Det som stod ut var den annalkande stormen som tornade upp sig i horisonten och som kanske kan spela in i senare delar av spelet.

Need for Speed: The Run-demot släpps idag den 18 oktober och det fullständiga spelet ges ut den 18 november till PlayStation 3, PC, Xbox 360, Wii, 3DS och iOS.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.