The Elder Scrolls: Skyrim

Enter the Dragon i Bethesdas regi

Speltestarsalen är redan full när jag och en dansk presskollega flåsar in efter en försenad taxifärd genom London.

Vi satt lika länge i taxin till Bethesdas kontor som vi gjorde på flyget mellan Köpenhamn och London, men du vet hur det är - innan du varit på ett ställe tidigare går det inte att snabbresa dit.

Och detta var mitt första besök hos bolaget, som numera är lika känt för att stämma Notch som det är för att snart släppa femte delen, The Elder Scrolls: Skyrim, i sin berömda rollspelsserie med samma namn.

Väl på plats har jag förlorat dyrbar speltid i den OS-febriga Londontrafiken, men spelets chefsdesigner, Matt Carofano, är iallafall på plats och vi börjar omedelbart diskutera spelets nyheter medan jag skapar min första karaktär, en reslig Nord med fallenhet för tysta och avståndsmässiga metoder.

Om jag i detta läge måste beskriva The Elder Scrolls: Skyrim med ett enda ord, så blir det mustigt.

Det ligger ett tjockt och trögflytande skandinaviskt, eller möjligtvis nordeuropeiskt, skimmer över hela den dystra värld som breder ut sig; från de bastanta husväggarna av sten till de utbredda skinnfällarna på golvet och stora björnhuvudena på väggen. Vid flera tillfällen stannar jag upp bara för att ta in det mastodontlandskap som tornar upp sig, vare sig det handlar om en flod som mynnar ut i ett stort vattenfall eller ett byggnadsverk jag skymtar bortom bergen.

Nord-människorna, som såklart funnits att spela även i de tidigare TES-spelen, är särdeles tåliga mot frost och kyla och erkänt dugliga seglare. Matt Carofano erkänner att mycket inspiration hämtats från vikingamyten, men att det finns flera särskiljande drag - bland annat den avvikande synen på religion och den mystiska förmågan att tala med drakar.

Carofano har varit inblandad i designen av TES-spelen sedan tredje delen, Morrowind, och spelade själv Daggerfall timme ut och timme in under sin studenttid. Han vet hur viktigt det är för ett spel som Skyrim att han och hans grafiker arbetar i tätt samarbete med både manusförfattare och musik-/ljudskapare för att leverera en trovärdig enspelarvärld som kan hålla kvar spelaren bara genom att vara.

"Vi vet inte exakt vad spelaren kommer att ta sig för från en stund till en annan. De kan starta spelet och sedan bara vandra iväg mot bergen, och vi vill att detta ska vara en upplevelse i sig för spelaren - och ge något tillbaka... [V]i försöker skapa en värld som är helt handgjord men ändå öppen för folk så att de kan utforska på vilket sätt de själva vill spela Skyrim."

Och vilken värld det är sen.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Jimmy Wilhelmsson

Jimmy Wilhelmsson

Eurogamer.se - Editor

Jimmy är redaktör på Eurogamer.se och har varit med sedan C64:ans glada dagar. Hans favoritsyssla är att gräva i saker du inte visste att du bryr dig om.

Relaterat material

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

Fredagsstreamen: The Division

Niklas och Lucas utforskar ett öde New York...

FeatureFörtitt: Dark Souls 3

Alex har återigen dykt in i From Softwares lika mörka som underbara värld.

FeatureFörtitt: Dark Souls 3

From Software är tillbaka med ännu ett ultrasvårt spel. Och jag hatar det.

FeatureVad spelar vi i helgen? (1-3 juli)

Hoppas det regnar! Sol är överskattat! Spela tv-spel hela helgen!

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading