När BioWare dyker för att visa upp något av deras nya spel är det svårt att hålla sig borta. Förra veckan var de här i Stockholm för att visa upp deras kommande MMORPG (massivt online-rollspel) Star Wars: The Old Republic.

Att slå sig in på denna marknad är ett stort risktagande som många spelutvecklare fått erfara det senaste decenniet. Att BioWare, LucasArts och EA har lagt ned extremt mycket resurser och tid gör inte risken mindre direkt. Förutom att få flera timmars spelande fick jag dessutom ett kort samtal med Hall Hood, spelets producent och manusförfattare.

Varför bestämde ni er för att göra ett MMORPG? Många fans av Star Wars: Knights of the Old Republic-spelen ville ha en tredje del i serien.

Hall Hood: Som jag nämnde under presentationen i morse vet vi på BioWare att man konstant måste vidga vyer och att man måste våga sig på nya saker. Vi vill bredda vårt berättarsätt och ta berättandet till genrer som minimerar detta eller inte ens har någon [bakgrundshistoria]. Vi tittade på MMO-genren och såg en chans att verkligen ta en fullblodig BioWare-historia till denna del av spelindustrin. Det var en chans vi inte ville missa.

För de som undrar vad som hände med Knights of the Old Republic 3 så är den titeln till stor del med i detta spel. Jag kan säga dig, som en av de personer vilka skapar det massiva innehållet i spelet, att alla involverade har spelat de tidigare spelen och är hängivna fans av dessa. Arvet och händelseförloppet etablerat i de två föregångarna får en fortsättning i vårt spel.

Det utspelas några hundra år senare vilket ger oss lite andrum och frihet att göra något från grunden för vi vill också välkomna spelare som kanske inte spelat de första spelen. Vi vill att detta ska blir något speciellt på eget bevåg men att spelare som spelat de två förra spelen ändå ska känna sig hemma från start och känna att detta är fortsättningen på historien de upplevt tidigare.

1
Hall Hood, producent och manusförfattare.

Tror du att riktigt hängivna fans av de tidigare enspelartitlarna kommer att känna sig tillfredsställande med innehållet i ett MMORPG? Även om man inkorporerar en massiv historia i ett MMORPG kommer man inte riktigt ifrån konceptet`med att "döda 10 råttor och kom tillbaka till mig"-segmenten. Detta ser du inte i spel anpassat för en ensam spelare.

När du spelar kommer du märka att vi inte har sådant innehåll i vårt spel. Detta är inte ett traditionellt MMORPG, vi har inte "gå och döda tio råttor" - det är inte en del av vårt spel. Vi har våra fantastiska, episka, unika och distinkta karaktärsberättelser. De är mycket personliga och innehåller historieberättandet samt det storslagna dramat spelare har kommit att förvänta sig från de tidigare Knight of the Old Republic-spelen.

Vi har mer innehåll för de som vill spela ensamma än de två första spelen tillsammans. Så ja, jag tror spelare kommer att bli nöjda med innehållet i The Old Republic.

För de som verkligen vill spela ensamma och uppleva Star Wars: The Old Republic på egen hand, kan de göra det från nivå 1-50?

Du kan spela helt själv genom det mesta av innehållet. Vi har några delar som är specifikt designade för att spela med flera personer samtidigt men den personliga berättelsen kan du spela igenom helt solo från början till slut. Även efter det vi har planer på att utöka historien.

När det kommer till End Game (spelets innehåll efter att du nått maxnivån). Vi har Player vs. Player (PvP) i form av planeten Ilum som är dedikerad för detta. Vi har Operations för de som vill samarbeta för att nå sitt mål. Men hur är det med de som vill spela ensamma? Anser ni att starta om från början med en ny karaktär vara End Game?

Du kan såklart skapa en ny karaktär och spela spelet från start igen. Men för de som vill fortsätta spela med sin karaktär kommer att vi ha innehåll för dem. Jag personligen gillar att ha alternativa karaktärer. Jag vet också att de olika historierna i spelet är så spännande att skapa en ny klass och börja från början är en helt ny upplevelse. Det kommer att bredda din kunskap om spelet genom att spela som andra karaktärer.

Jag stannar kvar lite med vid End Game och detta med att skapa nya karaktärer. Legacy-systemet (som ger nya alternativ efter spelare nått nivå 50), vad handlar detta om?

Nu kommer vi in på spoilers av spelet. Vi pratar inte om Legacy-systemet just nu. Men vi vill belöna spelare som spelar vårt spel och spelar igenom nya karaktärer. Vi letar hela tiden efter nya sätt att belöna våra spelare.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.