Snart släpps det massiva onlinerollspelet Star Wars: The Old Republic, och för att kunna förbereda oss inför spelet har Mikael Åkesson skrivit en sex episoder lång artikel om vad som har hänt innan den nya berättelsen äger rum. Detta är del två.

Del 1 hittar du här.

Obs! Texten kan innehålla spoilers för diverse böcker, spel och filmer om Star Wars.

För länge sedan - mycket längre sedan än normalt - i en galax långt, långt borta...

Efter en rätt turbulent inledning av sin existens börjar någon slags stabilitet infinna sig för den växande Galaktiska republiken. Expansionen fortsätter i maklig takt och fler världar ansluter sig. Allt fler handelsrutter upptäcks och i brist på större konflikter får byråkratin får allt mer spelrum.

Men runt 17 000 BBY utbryter en dispyt i Republiken mellan Coruscant och en av republikens tidigaste medlemmar, Alsakan. Alsakan försöker hela 17 gånger under 14 000 år att försöka bli den Galaktiska republikens huvudstad. Merparten av striderna skedde i expansionsregionerna och handlade om rätten till kolonisation.

Sista kriget med Alsakan utbröt 3 017 BBY där Alsakan på pappret gick segrande ur striden men i praktiken fick se sig besegrad en gång för alla då de inte hade resurser att ta tillvara på vinsten.

En annan nämnvärd händelse är Duinuogwuin-konflikten 15 500 BBY. Upptäcktsresande från Galaktiska republiken stöter på en ny ras, Duinuogwuin eller Stjärndrakar som de också kallas. Första kontakten med den nya rasen är en katastrof och orsakar en attack från de drakliknande Duinuogwuinerna.

Efter förödande attacker mot republikens huvudstad lyckas till slut högste kanslern Fillorean förhandla fram fred med den duinuogwuinska filosofen Borz'Mat'oh. Efter att freden fått laga kraft grundade de två fredsivrarna Coruscants universitet framför vilket de två står staty.

12 000 BBY blir Contispex den Galaktiska republikens högste kansler. I sig är detta inget konstigt om det inte varit så att denne tillhörde en fanatisk sekt, Pius Dea, vilka inte håller icke-mänskliga raser i allt för hög status. Detta bli inledningen på 1000 års förföljelse och korståg mot världar i de yttre regionerna, något som skapar motsättningar vilka kommer att ligga och pyra i årtusenden.

Efter dessa händelser får galaxen åter pusta ut en stund. Men snart kommer detta att förändras.

Året är 7003 BBY och ödets vindar börjar blåsa på ett oroväckande sätt. Det har gått 29 450 år sedan galaxens mest erfarna personer samlades på Tython för att studera Ashlan, den ljusa sidan av Kraften. Men det är de kommande årtusenden som kommer att vara de mest omstörtande sedan skapandet av den numera gamla republiken.

En liten grupp inom jediordern börjar förkovra sig allt djupare i Kraften och upptäcker att de kan kontrollera livet självt. Med denna kunskap börjar de experimentera med diverse livsformer för att skapa helt nya arter.

De påstår att med Kraftens hjälp kan man förlänga livet, till och med stoppa döden helt. Andra medlemmar ser på denna gruppering med allt mer skepticism, I självbevarelsedrift börjar gruppen att rekrytera nya medlemmar genom att lova evigt liv och lycka vilket alienerar resten av jediordern allt mer.

Övertygade om att deras väg är den rätta vänder de sig mot jediorden i öppen rebell och kastar galaxen in i Andra stora schismen eller det mer populistiska namnet Det hundraåriga mörkret.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (4)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.