Snart släpps det massiva onlinerollspelet Star Wars: The Old Republic, och för att kunna förbereda oss inför spelet har Mikael Åkesson skrivit en sex episoder lång artikel om vad som har hänt innan den nya berättelsen äger rum. Detta är del två.

Episod I hittar du här.

Episod II hittar du här.

Obs! Texten kan innehålla spoilers för diverse böcker, spel och filmer om Star Wars.

För länge sedan - mycket längre sedan än normalt - i en galax långt, långt borta...

Efter att de mörka jedierna lämnat republikens rymd drar alla en lättnadens suck, men det dröjer inte länge innan en grupp åter är tillbaka i för att skapa oreda. Alla är inte nöjda med exilen på Korriban utan beger sig nästan omedelbart tillbaka till sitt gamla hem för att attackera sina forna kollegor.

Detta misslyckas kapitalt och allt de lyckas göra är att varna republikens beskyddare att de förvisade jedierna har överlevt sin resa och befinner sig i vad de kallar sithrymden, någonstans i de oupptäckta delarna av galaxen. Oturligt för Republiken kan inte jediordern samla tillräckligt mycket information för att ta reda på exakt vart denna sithrymd är lokaliserad och kan alltså inte göra något åt det växande hotet.

Under två millennium bidar de mörka jedierna sin tid, men de sitter inte på händerna och väntar. Med sina expertkunskaper i genetik och alkemi lyckas de blanda sin DNA med sina nya tjänare, sith. Under de kommande två tusen åren växer en ny ras upp vilket är en blandning mellan de mörka jedierna och sith med sin inbyggda fallenhet för Kraften.

De nya sitherna blir allt starkare och börjar snart inkorporera närliggande solsystem i något som blir början till ett sithimperium. Tack vare användandet av Kraften och teknik från en svunnen civilisation kallat Infinite Empire - det eviga imperiet vilket vi kommer att få stifta närmare bekantskap med i framtiden - frodas galaxens nyaste maktfaktor. Under sin höjdpunkt innefattar imperiet över 120 världar.

Även bland världar som inte slukas av imperiet är ordet sith något man skrämmer barn med om de inte äter upp sin middag eller inte går och lägger sig i tid. Men i den Galaktiska republiken glöms de mörka jedierna bort med tiden. De få upptäcktsresande som råkar på imperiet tas till fånga och blir slavar.

Under den gyllene perioden i siths historia stiger en kraftfull man vid namn Marka Ragnos upp i rang och blir till slut Dark Lord. Under 100 år styr denna skicklige och mäktige magiker imperiet med järnhand, men när han dör skapas ett vakuum i maktstrukturen. Två av Ragnos närmast undersåtar, Ludo Kressh och Naga Sadow, ser nu båda sin chans att ta makten.

Mitt under denna maktkamp råkar de två upptäcktsresande syskonen Gav och Jori Daragon genom en slump ramla på Korriban och blir genast tillfångatagna. Kressh är orolig för att syskonen kan leda de uråldriga fienderna, jediorden, till Korriban. Sadow ser chansen att utöka inflytandet över imperiet genom att själva attackera den Galaktiska republiken och anser att syskonen är nycklarna dit. Kressh har dock mest stöd och syskonen döms till döden.

Men Sadow är inte den som ger upp sina planer i första taget. Han skickar trupper för att frita de båda syskonen och föra dem till en av sina fästningar. Under fritagningen lämnar de kvar ledtrådar som tyder på att republiken är ansvarig för den blodiga fritagningen, och vid ett möte framför Sadow ett förslag att han ska utnämnas till sithernas Mörke herre för att bekämpa detta nya hot.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.