Det har gått ett tag sedan vi senaste såg Ridge Racer på en plattform som inte varit handhållet, och även om du räknar in dessa har det ändå varit sparsmakat med spel från serien som en gång var något av ett dragplåster.

Nu har dock studion Bugbear Entertainment - som bland annat har varit med och skapat FlatOut-spelen, fått i uppdrag att väcka serien till liv i och med deras kommande Ridge Racer: Unbounded.

Ridge Racer har aldrig varit ute efter att simulera racing och Unbounded kommer även det vara ett klart actionbetonat spel. Enspelarläget går i princip ut på att avancera din position inom den illegala racingvärlden genom att helt enkelt köra skiten ur alla motståndare.

"Vi satsar på att det ska vara roligt direkt utan några inlärningskurvor. Du ska inte behöva lära dig att köra bil utan det ska vara mycket lätt att komma in i spelet", säger spelets producent Joonas Laakso.

"Det finns en handling där du ska avancera och ta dig till toppen inom gänget Unbounded. Men handlingen finns bara där för att ge dig anledning till att köra. Det kommer inte att finnas speciellt mycket dialog i spelet", fortsätter han.

De banor jag fått testa var, om än actionfyllda, också rätt simpla till upplägget. De flesta var helt enkelt banracing där det gäller att slå motståndet inom ett visst antal varv. Men det finns även mer specialiserade race där det till exempel kan vara att slå en prominent förare inom gänget men fler alternativ än så fick jag inte prova på. Är du orolig för att spelet inte kommer att innehålla mycket drifting och massiva sladdar kan jag säga att det finns en knapp på kontrollen dedikerad för detta.

Angående just detta med att tillgodose gamla fans av serien svarar Joonas:

"Vi vill göra vårt egna spel och det kommer att finnas skillnader jämfört med tidigare delar men jag hoppas och tror att gamla fans kommer att uppskatta vad vi gjort med serien."

Denna gång endast fick jag endast se stadsbaserade banor kommer det att finnas åtta olika slag miljöer att köra igenom och fler kommer antagligen via framtida nedladdningsbara paket. Men även om spelet fördefinierade banor kanske har ett genomgående tema kommer de banor skapade spelarna själva att vara lite mer varierade.

För just detta med at skapa egna banor är något Bugbear vill trycka extra på då verktyget för att göra dessa är detsamma som spelets designers har använt för kampanjen.

Det hela är mycket enkelt. Med spelet kommer det att komma över 100 redan tillverkade "block" som motsvarar 250x250 meter. Dessa kan sedan sättas ihop på via ett rutmönster där du placerar dessa block så att de passar ihop. Det är allt från raksträckor till hårnålskurvor och samtliga block kommer alltid att kunna passas in med alla andra bitar.

Men du kommer inte att kunna sätta ihop monsterstora banor som tar flera timmar att köra igenom utan det finns regler för hur stora dessa får vara. Till en början är rutmönstret begränsat - åtta gånger åtta rutor vilket då blir 64 totalt - men det kommer även att finnas en minnesbegränsning.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.