Recension: Kung-Fu: High Impact

För dyrt för sitt eget bästa

Det är synd när spel säljs till mycket högre pris än vad de egentligen är värda.

Kung Fu: High Impact hade exempelvis varit ett alldeles lysande Xbox Live Arcade-spel och passat perfekt som en lite djupare del av en minispelssamling eller som en viktig ingrediens i ett större och mer varierat äventyr. Istället beslutade någon att spelet var starkt nog att stå på egna ben till ett pris motsvarande det du får betala för titlar som Batman: Arkham City, Battlefield 3 och Uncharted 3.

Jag tycker det säger sig självt att ett spel som varar i högst tre timmar - utan något speciellt underhållande flerspelarläge eller omspelsvärde - långt ifrån är värt 500 kronor. Jag tror att det tresiffriga beloppet spelet kostar kommer att skrämma iväg flera potentiella köpare, vilket är synd då det är riktigt roligt den korta stunden det varar.

Kung Fu: High Impact går inte helt oväntat ut på att leka kampsportshjälte framför din Kinect, rädda världen från ondska och sparka stjärt i förstklassig serietidningsstil. Hela äventyret utspelar sig i en tvådimensionell värld där du attackerar dina motståndare genom att sparka, slå eller hoppa mot dem i ditt vardagsrum.

Spelplanen är dock långt ifrån lika begränsad som i traditionella slagsmålsspel. För att överleva mot alla troll, elaka infödingar och bossar gäller det att hoppa runt bland hustak, gömma dig i kloaker och skjuta med pilbåge upp mot trädtopparna ute i urskogen. Tyvärr är det långt ifrån så smidigt att förflytta sig långa avstånd i sidled som det borde vara, vilket leder till att jag gång på gång tvingas bråka nästan lika mycket med kontrollmekaniken som mot spelets elaka ninjor.

Lyckligtvis kompenseras kontrollproblemen med att mina attacker och pareringar följer mig in i minsta detalj när jag väl befinner mig i närheten av en fiende. Jag känner mig riktigt grym när jag blockerar ett lågt slag genom att höja mitt ena knä eller duckar undan ett sylvasst spjut i sista sekund genom att ducka framför teven. Eller när jag i en relativt enkel hopprörelse slänger armarna bakom huvudet utför en flera meter hög bakåtvolt upp i luften som jag avslutar med att slå ner ena handen i mattan för att utföra en markduns som får hela marken att skälva.

Read the Eurogamer.net reviews policy

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Kristoffer Nyrén

Kristoffer Nyrén

Skribent

Speltok från den stora ön i väst som just nu klädd i läderlappsdräkt varvar svettande i dansspel till Kinect med bilspel och galen japansk strategi.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Call of Duty Black Ops 3

Det udda syskonet i Call of Duty-familjen är tillbaka.

Kampanj för att få HeatoN till Let's Dance

Vill ni se HeatoN skaka rumpa på dansgolvet?

FeaturePåskäggen vi älskar

Många spel har gömda påskägg att bjuda på för den som är tillräckligt ihärdig i sitt letande. I denna artikel berättar redaktionen om sina personliga favoriter!

FeatureAndréas krönika #7: Fem spel jag vill se på E3

Andréas spekulerar i vad som kommer under årets E3 och vad han vill se.

Nintendo: Vi gör våra grymma IP:n fräscha

Nintendo-chefen Reggie Fils-Aime bemöter kritiken från E3-eventet.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading