Naughty Dog berättar mer om The Last of Us

Ett spel som vill "förändra hela jävla branschen"

Naughty Dog vill vara helt på det klara med att deras nyannonserade spel The Last of Us inte kommer att vara ett zombiespel.

Spelidén kommer visserligen från ett naturprogram om parasitsvampen Cordyceps som attackerar vissa insekter och får dem att uppvisa zombieliknande beteende; men själva spelet handlar som sagt inte om några monster eller zombier.

Neil Druckman, spelets manusförfattare och regissör förklarar för vår modersajt:

"Om spelet skulle ha handlat om monster skulle vi inte ha visat dem. Handlingen kretsar inte runt dem, så vi tänkte att det är lika bra att få det ur vägen."

Spelet kommer att fokusera på berättelsen om far och dotter i en post-apokalyptisk värld, men vi får ännu inte veta vem vi kontrollerar. Kanske båda två i något slags flerspelarläge? Ingen vet än så länge, för Druckman är mer intresserad av att prata om berättelsen än om spelmekanik. Det är en story som han säger att de vill "förändra hela jävla branschen med".

"I vilket annat medium som helst handlar allt om karaktärerna i post-apokalyptiska historier. Vi vill att du ska bry dig så pass mycket när hemska saker händer att du känner någonting inom dig. Det är vad Naughty Dog kan föra in i genren; varje beslut vi tar handlar om karaktärerna och deras relation till varandra."

"Vi närmade oss den här genren för att vi inte kände att någon annan lyckats särskilt bra. The Last of Us säger någonting om det mänskliga tillståndet - och det är det vad du vill göra som en historieberättare."

För att få fram den rätta atmosfären har Naughty Dog anlitat kompositören Gustavo Santaolalla, tvåfaldig Oscar-vinnare för sitt arbete med filmerna Brokeback Mountain och Babel.

"Med den här musiken försöker vi få fram känslor - vi siktar inte på skräck."

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (10)

About the author

Håkan Öberg

Håkan Öberg

Skribent

Håkan tycker ofta att det var bättre förr, gillar djupa diskussioner och slutar spela World of warcraft en gång i kvartalet.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (10)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading