Årets största överraskning 2011

Redaktionen listar årets överraskningar! Vilken är din?

Julen är precis över, och nu väntar nyårsfestligheterna.

Eftersom det inte släpps särskilt många nyheter i spelvärlden så sammanfattar vi 2011 och laddar inför vad som ser ut att bli ett riktigt spännande 2012.

Redaktionen på Eurogamer.se har gått samman och listat några av de viktigaste sakerna som hänt, med kategorierna Årets största överraskning 2011, Årets bästa uppföljare 2012, Årets största besvikelse 2012, Årets spel 2012, Bästa trenden för 2012 och 2012 års mest spännande spel.

Idag: Årets största överraskning. Vilken är din?

Simon Campanello: Duke Nukem Forever

Jag vill inte påstå att det är ett bra spel, för det är det inte. Det är inte snyggt, nyskapande, roligt eller har några andra positiva egenskaper. Men hallå, det kom faktiskt ut - vem trodde egentligen det?

Jimmy Wilhelmsson: Home

Att folk fortfarande verkar besöka Sonys virtuella låtsasvärld Home är årets överraskning för mig. Jag har kanske satt min fot där fem gånger i år, mest för att se vad som är nytt och för att ha lite allmän koll. Är det brist på spel eller överskott av tid som gör att människor besöker denna sega och reklamövergödda värld? Finns Home kvar om ett år?

Roberth Läckström: The book of unwritten tales

Kom från ingenstans och tangerade världens bästa äventyrsspel Day of the tentacle på alla fronter!

Fredrik Johansson: Bulletstorm.

People Can Fly och Epic visar med osviklig precision hur förstapersonsskjutare fortfarande kan utvecklas och levererar en kul, lekfull sandlåda full av kreatur och fiender att öva skillshots på. Så långt ifrån en generisk, bromantisk militärshooter det går. Osannolika mängder spelglädje ingår utan extra kostnad.

Håkan Öberg: El Shaddai: Ascension of the Metatron. En blixt från klar himmel. Superjapanskt, superkonstigt och alldeles underbart.

Mikael Lindberg: Skylanders: Spyro's Adventure Mina förväntningar på Skylanders var tämligen ljumma. Som förälder är man härdad av många generationer av tvivelaktiga leksakssatsningar och konceptet med plastfigurer kopplade till spelet verkade både långsökt och inte uppenbart roligt. Döm om min förvåning när detta spel visade sig vara både väldigt välgjort och synnerligen populärt hos den yngre generationen. Enda smolket i bägaren skulle väl vara att Activision också blivit överraskade över hur väl Skylanders sålt, så när väl julhandeln drog igång fanns det i princip inga spel eller figurer att köpa.

Linus Josephson: From Dust

Gudsimulatorn från den franska visionären Eric Chahi, var årets absoluta överraskning för mig. En otroligt vacker och dynamisk naturskildring som tillsammans med den utmanande problematiken gjorde detta till en fantastisk upplevelse.

Joakim Håkansson: Trine 2

2011 innehöll ganska få positiva överraskningar för min del. Finska Frozenbytes lysande uppföljare till Trine tog mig dock rejält på sängen. Vrålsnyggt, sanslöst stämningsfullt och tokroligt från början till slut. Till råga på allt kostade det enbart lite mer än en hundralapp, galet prisvärt.

Kristoffer Nyrén: Ghost Trick: Phantom Detective

Med fullständigt briljant manus, underbar design, minnesvärda karaktärer och smart utformade tankenötter bjöd skaparna av Ace Attorney-serien oss deckarfanatiker på en helt underbar skrattfest. Den spännande handlingen var näst intill omöjlig att slita sig från och spelets alla twister var lika oväntade som spektakulära. Ett spöklikt bra spel helt enkelt.

David Wahlström: Driver: San Francisco

Spelmekaniken som gjorde det möjligt att teleportera sig in i vilken bil man vill kändes på förhand som ett billigt, desperat knep. Men i slutändan gjorde det att jag spenderade onödigt många timmar i San Fransisco med att bara köra omkring.

Gabriel Johansson: Pullblox

Jag lånade ett 3DS av en bekant som fick väldigt svårt att få tillbaks den, och huvudanledningen var en gullig rund liten figur som lallar runt i en färgglad värld. Det enkla konceptet är att dra och trycka på block i olika storlek, men ändå har det fångat mig som få andra spel i år - och detta ett spel jag aldrig ens hört talas om förrän jag hade det i min hand.

Jonas Aronsson: Rayman: Origins

Likt Sonic har ryktet besudlas hårt av dåliga titlar, men nu har den gamla magin återskapats.

Mikael Åkesson: Bethesda

Bethesdas stämning av Mojang över rätten att använda namnet Scrolls vilket de anser förknippas med deras mastodontserie Elder Scrolls. Nu fick det stora spelföretaget bita gräset och inse att de inte kan styra och ställa precis som de vill. Fast nu när jag tänker efter är detta kanske detta inte är så stor överraskning då Bethesda verkar ha en överdrivet stor och övernitisk avdelning med jurister...

Toby Lee: Insanely Twisted Shadow Planet

Jag missade utannonseringen av Michel Gagnés spel och hörde inte ens talas om det förrän kort innan release. Själva spelet kom alltså från ingenstans och charmade mig totalt med sin metroidvania-stil och sin kännetecknande design! Urmysigt!

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (8)

About the author

Eurogamer.se

Eurogamer.se

Contributor

Relaterat material

Recension: Sebastien Loeb Rally

Frankrike+Italien=rally!

FeatureHär är allt du behöver veta inför E3 - Del 2

Den efterlängtade fortsättningen är här!

FeatureEurogamer Live: Rocket League - Eurogamer SE vs Eurogamer DK

Vi utmanar danska Eurogamer i Rocket League i en extrastream ikväll. Följ matchen där pølse möter köttbullar.

FeatureUppdatera dina uppdateringar

Alex goes Sverker Olofsson mot spelutgivarnas patchar

Andra saker på sidan...

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading