Förhandstitt: The Last Story

Den sista berättelsen får en sista förhandstitt

Japanska studion Mistwalker förbereder sig för att för tredje gången försöka nå bredd med sina rollspelssatsningar till stationära spelkonsoler. De första två försöken, Blue Dragon och Lost Odyssey till Xbox 360, utgavs av Microsoft som del av försöket att på allvar slå sig in på den japanska spelmarknaden. Spelen fick överlag schyst kritik, men blev inte de rungande succéer som väntats.

Men skam den som ger sig. Grundaren av studion, Hironobu Sakaguchi, ger inte upp i första taget och är inte rädd att ta motgångar. Den första riktigt populära spelserien han hjälpte till att skapa kom till i en nästan lika desperat och hopplös situation som denna och är nu marknadsledare inom japanska rollspel. Med modiga 100 miljoner sålda exemplar för hela serien är det få som har missat fenomenet Final Fantasy.

"En ny form av rollspel baserade på det universella temat - mänskliga känslor" är ett av citaten som använts av Sakaguchi för att förklara spelet, och att han behärskar att måla upp levande karaktärer och känslor behöver nog ingen tvivla på efter att ha upplevt ett par väl valda Final Fantasy-moment, eller ett av de senaste spelen studion arbetade på - Lost Odyssey.

Med The Last Story till Nintendo Wii hoppas Sakaguchi kunna motbevisa tvivlarna och revolutionera genren återigen. Han säger sig själv arbeta med spelet "som om det vore [hans] sista", precis som när Final Fantasy utvecklades. Kommer det här bli Sakaguchis sista berättelse? Det får tiden utvisa.

Handlingen kretsar sig kring Zael och Kanan, två legosoldater som gett sig iväg mot ön Lazulis tillsammans med ytterligare ett par kamrater i jakten på jobb, ära och berömmelse.

The Last Story ser ut att vilja innovera den annars ganska stillastående genren genom att ta ett par nya grepp när det handlar om strid. Istället för de normala, menydrivna systemen är det hektiska, frenetiska realtidsstrider där Zaels största roll är att agera lockbete för fienderna medan hans stridskamrater spöar upp de fantasifulla fienderna. Och det finns faktiskt ett par grepp lånade från västerländska skjutarspel då Zael även kan ta skydd bakom väggar, murar och agera prickskytt för att finna motståndarnas svaga punkter.

Ett rollspel vore naturligtvis inte ett rollspel utan enorma mängder vapen, rustningar och magiska föremål. I vad som för genren är ett ganska nytt grepp på konsol är att det mesta i utrustningsväg går att anpassa, uppgradera och mixtras med. Bland annat kan du få förstärkta egenskaper och individuella delar av rustningar eller kläder färgas med olika färger för att ge karaktärerna en mer individuell stil. Då alla mellansekvenser ritas upp av själva spelmotorn syns effekten av dessa val hela tiden och karaktärerna byter inte utrustning mellan stridssekvenser och de mer cinematiska ögonblicken.

Musiken komponeras av Sakaguchis ständiga följeslagare Nobuo Uematsu som tidigare komponerat den mest välkända musiken till Final Fantasy-spelen. Ytterligare en nyhet, och ett kanske märkligt tillägg för plattformen, är att The Last Story kommer med två unika flerspelarlägen - dels ett där upp till sex spelare samarbetar för att besegra övermäktiga fiender eller slåss mot varandra i det andra läget. Hur väl detta kommer fungera med komplicerade vänkoder och dylikt är för tidigt att säga, men det kan bli ett intressant tillägg.

The Last Story släpps i Europa den 24 februari.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (5)

About the author

Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Skribent

Fredrik spelar hellre roll än boll, och gärna med lite japansk galenskap inblandad.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading