Det rör på sig inom MMORPG-branschen, vilket är en välbehövlig trend i en genre som inte rört sig många meter de senaste åren. Visst har flera utvecklare och företag försökt sig på att rubba World of Warcraft ur sin dominanta position med varierat resultat, men aldrig riktigt lyckats.

För bara två månader sedan lanserade Electronic Arts, BioWare och LucasArts sin storsatsning Star Wars: The Old Republic (8/10) efter lång väntan. BioWare ruskade om marknaden med sin mycket angenäma resa från nivå ett till taket på nivå 50. Högkvalitativt berättande med dialogval och konsekvenser i spännande miljöer. Men i grunden har inte så mycket förändrats utan spelet visade snarare att resan upp till End Game inte behöver vara ett jobb, utan en del av upplevelsen.

ArenaNet har under många år karvat åt sig en respektabel del av MMORPG-marknaden med sitt Guild Wars. De gick sin egen väg med en hårt instanserad upplevelse och fokus på spelarna samt samarbetet eller konflikterna mellan dessa. Utvecklarna själva har sagt att de ser sitt spel som ett CORPG (Cooperative Roleplaying Game - Rollspel med samarbete) snarare än ett fullskaligt MMORPG. De har tack vare det skapat sig ett gott rykte även om inte alla gillar upplägget i sig.

Med sin uppföljare, helt enkelt kallat Guild Wars 2, vill de ta ett steg längre och på allvar ge bjässen i toppen en riktigt kamp. Under helgen fick jag tillsammans med en stor del av världens spelpress en rejäl testsession av denna titel.

"Direkt kommer du att hamna i en större instans som fungerar både för inlärning men också för att få dig indragen i spelet, då du direkt kommer att uppleva strider av episka mått."

Till vårt förfogande fick vi tre av spelets fem raser - människa, norn och charr - samtliga åtta yrken och möjligheten att se de tre spelbara rasernas startområden med omnejd upp till nivå 20. Vi fick dessutom testa på spelets PvP, spelare mot spelare, och då både de mer tävlingsinriktade matcherna och det extremt stora och överväldigande World vs. World vs. World. Men jag kommer till det lite senare och vi börjar från början.

Du börjar såklart med att skapa din karaktär. Skapandet går i tio steg där du får välja ras, kön, yrke, social status, förflutet, personlighet, tillbedd gudomlighet samt utseende. Nästan samtliga möjligheter påverkar mer eller mindre hur din personliga berättelse kommer att utspela sig. Denna historia kommer att vara en integral del av din spelupplevelse, dock inte lika stor del som i till exempel tidigare nämnda Star Wars: The Old Republic, som nästan helt förlitar på denna.

Oavsett vad du än väljer kommer du att därefter kastas ut i den stora vida världen, för stor och vid är den. Direkt kommer du att hamna i en större instans som fungerar både för inlärning men också för att få dig indragen i spelet, då du direkt kommer att uppleva strider av episka mått. Glöm detta med att döda tio utmärglade vargar eller plocka tio äpplen, nu pratar vi riktiga fiender och monster - stora som flervåningshus! Allt för att etablera din status som hjälte.

När denna inledning är över ligger världen öppen att utforska. Varje ras har rejält olika startområden. Människorna har en frodig och grön värld, charr har en mer industriell och hård ton medan norns startområde är karg och kall med snö och skog. Dock känns varje område levande, befolkade av spelare såväl som datorstyrda karaktärer som faktisk sysslar med sina dagliga sysslor.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (4)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.