Förhandstitt: The Last of Us

Gick under arbetsnamnet The Final Last of Us Story

Klätterväxterna täcker stora delar av byggnaderna och förutom vindens sus är det tyst på gatorna i den amerikanska staden. Inne i lägenhetshuset är det ingrott av smuts, blod och damm. Det tar inte mer än en sekund att inse vad som hänt - jorden har gått under.

Joel och Ellie har sökt sig till huset i jakt på något - mat, ammunition eller kanske skydd. De är överlevande, den unga flickan som inte själv sett världen innan apokalypsen och den skäggige, slitne smugglaren som skyddar henne. Den här historien handlar om dem, understryker utvecklaren Naughty Dog, men det är något som händer i världen.

Under två år höll studion utvecklingen av The Last of Us hemlig. Inga rykten smet ut via registreringar av domännamn, platsannonser eller skvallrande anställda. Åttio personer har under så lång tid jobbat med att modellera amerikanska städer till öde landskap. Det första som kunde skvallra om att spelet över huvud taget existerade var en reklamtavla för Spike TVs Video Game Awards på Times Square i New York med texten "ett PlayStation 3-exklusivt spel du inte trodde fanns".

"Parasitsvampen kan infektera en myra och angripa dess hjärna och på sätt och vis ta kontroll över myran och förändra dess beteende."

Strax därefter, en video med en myra. Sekvensen är hämtad från BBCs serie Planet Earth, och myran är drabbad av parasitsvampen ophiocordyceps unilateralis. Den skapar ett fenomen som förundrat många, för den kan infektera en myra och angripa dess hjärna och på sätt och vis ta kontroll över myran och förändra dess beteende. Därifrån kommer grundtanken bakom den värld där The Last of Us utspelar sig - vad skulle hända om även människor kunde infekteras?

Tjugo år har passerat sen parasiten började sprida sig och mycket riktigt har de varelser som anfaller Joel och Ellie någon slags groteska utväxter från huvudet och rör sig väldigt likt hur myrorna i BBCs dokumentär rör sig; spastiskt och till synes okontrollerat. Men även om det är lockande att fördjupa sig i den undergångsvärld som Naughty Dog skapat är spelets kreativa chef Neil Druckmann tydlig med att det inte är där som spelets fokus ligger.

"Om spelet handlade om monstren, då hade vi inte visat dem. Historien handlar inte om dem, så [vi tänkte att] det är lika bra att få det överstökat", berättar han för vår modersajt.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Simon Campanello

Simon Campanello

Nyhetsredaktör

Har en hemlig svaghet för att kombinera folköl med samarbetsspel som har trollkarlar och blixtar. Barndomshjälte: Commander Keen.

Relaterat material

FeatureTrailern - spelvärldens samhällsfara nummer ett?

Alex om ständigt krossade förväntningar i spelvärlden.

FeatureThrowback Thursday: Eternal Sonata

Så mycket mer än bara ett spel.

FeatureThe Witcher III: En värld utan kompromisser

Adam har fått chanen att intervjua Witcher-teamet om spelvärlden i deras efterlängtade rollspel.

Tävling: Vinn massor av Fallout-prylar

Prylar och loot - vi tävlar ut ett härligt Fallout-paket.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading