När jag växte upp var spelriket i åtta bitar och kungen kallades rätt och slätt för Nintendo.

För den som gick i lågstadiet verkade spelen vara historier helt utan slut; den ende som brukade nå ända fram var någons storebror och om han inte var hemma fastnade vi alltid på kluriga moment som bara inte gick att ta sig förbi. Till slut tog alla liv slut och det var bara till att tappert börja om från början.

Under de senaste tjugo åren har kompasspilar, sparfunktioner och guider på Internet fasat ut den här typen av situationer; jag kör inte fast i spel längre. Om något är riktigt svårt tar det bara lite längre tid, det krävs sällan mer än lite envishet för att lösa problem.

Och så gör Sine Mora entré.

Upplägget är egentligen löjligt simpelt. Sine Mora faller under en subgenre som kallas bullet hell. Det är en slags shoot 'em up i vilket du undviker fiendernas hjärndöda skottvågor. Dessa dyker upp enligt varierade mönster och du måste kryssa dig fram mellan dem samtidigt som du själv skjuter allt i din väg för att komma levande till andra sidan.

"Varför känner jag då för att börja gråta eller kasta handkontrollen i väggen på ett sätt jag inte gjort på den här sidan millenieskiftet?"

I just den här tappningen styr du ett litet flygplan och kontrollerna är också de simpla. Du behöver bara tre knappar - en för att skjuta, en för specialattacker och en som saktar ned tiden. Den sistnämnda är också det som utmärker Sine Mora.

Namnet kommer från latin och betyder något i stil med genast eller utan fördröjning, och stora delar av själva spelmekaniken kretsar kring klockan i skärmens överkant. Hjärtan och röda pluttar är helt enkelt utbytta mot sekunder; varje gång du blir träffad tickar klockan lite närmare noll och död och varje gång du skjuter ned en motståndare läggs några sekunder till. Dessutom kan du via dina specialegenskaper på olika sätt manipulera tiden till din fördel.

Varför känner jag då för att börja gråta eller kasta handkontrollen i väggen på ett sätt jag inte gjort på den här sidan millenieskiftet? Nu för tiden kan jag ju läsa instruktioner på engelska och har dessutom åtskilliga hundra andra avklarade titlar under bältet. Jag kommer till det.

About the author

Simon Campanello

Simon Campanello

Nyhetsredaktör

Har en hemlig svaghet för att kombinera folköl med samarbetsspel som har trollkarlar och blixtar. Barndomshjälte: Commander Keen.

Fler artiklar av Simon Campanello

Kommentarer (3)

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material

Sine Mora kommer till PlayStation Vita

Inte längre Xbox-exklusivt

Suda 51 utvecklar nytt spel till PSN/XBLA

Skjutspelet Sine Mora kommer nästa höst

FeatureEurogamer.se lägger ner - tack för att du läste

Vi har kommit till vägens ände. Nu vänder vi blad.

FeatureSuper Mario Run kommer inte till Switch

Men du har väll en smartphone?