Veckans Retrokanon: SimCity

Och Retrokalkonen: SimEarth

Veckans Retrokanon är en återkommande torsdagsföljetong (denna gång försenad till fredagen) här på Eurogamer, då vi presenterar ett spel vi kanske misstänker att du glömt men som på sin tid var riktigt bra. Veckans Retrokalkon är ett spel inom samma genre, fast denna titel får mer än gärna glömmas bort i all evighet.

Tanken är att spelen ska hänga ihop någorlunda rent genremässigt och presentera det bästa och det sämsta från en tid som flytt. Spelen vi kollar på kommer företrädesvis från C64, A500, Atari, NES, SNES, Saturn, Dreamcast, SEGA Master System och SEGA Mega Drive och ska ha rätt många år på nacken. Call of Duty: Modern Warfare duger alltså inte.

Veckans Retrokanon: SimCity (A500, 1989)

Att göra något nytt och revolutionerande inom spelindustrin verkar i dag vara både svårt och riskabelt. Annat var det förr då nya upplevelser kunde dyka upp lite varstans, men inte alla spelinnovationer överlever i flera decennier.

Legenden Will Wright och spelstudion Maxis gjorde dock något magnifikt när de fick den genialiska och tillika storslagna idén att lägga byggandet av en hel stad i spelarnas händer - och SimCity var fött. Konceptet är lika tilltalande idag som för 23 år sedan.

1
En dag utan en flygplanskrasch är ingen riktig dag.

Att balansera bostads-, industri- och affärsområden kan låta lätt men att få samtliga områden att samarbeta i harmoni är en utmaning i sig. När du sedan måste hantera brottslighet, sjukdomar, bränder och katastrofer krävs det fingertoppkänsla och ibland en gnutta skadeglädje. Vem har inte släppt loss Godzilla på sin stads invånare för att se hur de hanterar situationen?

Den första iterationen i SimCity-serien lade grunden med sitt enkla upplägg men allt eftersom åren gått har mer avancerade funktioner lagts till och idag kan den mest engagerade wannabe-stadsplanerare göra fantastiska städer med extrem detaljrikedom.

Denna sortens sandlåda kommer man gärna komma tillbaka till om och om igen och det är inte konstigt att serien än idag, i allra högsta grad, lever.


Veckans Retrokalkon: SimEarth (SNES, 1992)

Maxis blev snabbt synonymt med Sim-spelen och förutom SimCity har vi sett flera olika varianter genom åren. Alla har inte nått samma stora publik eller haft samma enkla men beroendeframkallande spelidé som SimCity eller The Sims-spelen.

2
Inte direkt en bild som får en att vilja bli biolog...

SimEarth kan mycket väl vara ett av Maxis mest ambitiösa projekt men det blev också ett av studions mer svårtillgängliga spel.

Istället för en stad eller en myrkoloni pratar vi denna gång en hel planet med dess geografi, atmosfär, flora och fauna. Allt detta gör SimEarth till ett mycket komplext spel men på många sätt helt obegripligt.

På mer avancerade plattformar är SimEarth i bästa fall förvirrande; på Nintendos 16-bitarskonsol är det både förvirrande och klumpigt. Ibland skriver utvecklarna ut checkar som plattformarna inte kan växla in (referensen förlorar något i översättningen, eller hur?).

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (3)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading