Förhandstest: Salem

Nybyggar-MMO bygger förväntningar

Numera finns det så många olika gratis-MMO att jag sällan höjer på ögonbrynen när jag hör talas om ett till. Ändå var detta precis vad jag gjorde när jag först hörde talas om Salem.

Spelet bjuder nämligen på en gullig stil som från en dockfilm av Tim Burton, klara Lovecraft-influenser och en värld i vilken spelarna själva ska få möjlighet att göra som de vill - även om det innebär att utan direkt orsak permanent döda sina medspelare. Dessa är ingredienser som helt enkelt är för märkliga för att strunta i och nu har jag haft möjlighet att utforska den Salems nya värld med min pilgrim.

Salem utspelar sig i en fantasivärld som i huvudsak hämtar inspiration från sent 1600-tal då européer tog sig över havet i väster och på allvar började befolka ett mystiskt Amerika. Det är i rollen som en sådan nybyggare jag tar mig an den klart annorlunda upplevelse denna titel erbjuder. Eftersom alla spelar som nybyggare faller det sig naturligt att ett stort fokus i spelet är just byggande och hantverk.

"När ett gratis-MMO tillåter ständig PVP med hot om permanent död så finns det såklart en anledning att oroa sig för hur det kommer fungera i praktiken."

Spelet har inga olika raser eller klasser. Istället börjar alla med samma förutsättningar, förutom till utseendet. Det är genom att hitta eller bygga föremål jag noggrant får planera vilka färdigheter jag vill utveckla och därigenom skapa mig en identitet i världen.

Det ganska speciella färdighetssystemet fungerar på så sätt att du studerar föremål och fyller på kunskapspoäng i mätare för olika egenskaper, till exempel skog & vildmark eller konst & hantverk, och när dessa mätare når en viss nivå kan du köpa loss nya färdigheter. Det som försvårar det hela är att varje gång du köper en färdighet eller väljer att höja maxtaket för en specifik mätare nollställs också all "kunskap" du samlat på dig.

Den första som slår mig när jag börjar spela Salem är hur svenska utvecklaren Seatribe helt har frångått det jag trodde var gängse normer - att ett gratisspel bör erbjuda en snabb belöningskurva i början för att fånga in spelaren. I Salem är min karaktär hopplöst inkompetent i början och det krävs ett antal timmars vandring i vildmarken innan jag ens lärt mig såpass mycket att jag känner att jag har lite valfrihet och flyt i hantverkandet. Detta beror säkert lite grann på betaspecifika buggar som gör att alla resurser inte kommer tillbaka som de ska, men jag vågar ändå redan nu säga att Salem riktar sig till de tålmodiga.

Det är ungefär samtidigt som jag börjar få upp ångan och bygger mitt första vindskydd vid flodkanten som jag börjar tänka på en annan av säljargumenten för Salem: permanent död. Jag har sett en del skelett under mina vandringar och tillsammans med framgångarna i spelet ökar även rädslan. Varje gång jag ser en annan spelare funderar jag på om denne tänker attackera mig, och i de flesta fall har säkert mitt möte undrat detsamma.

Min plan är dock att leva ett fredligt liv i den nya världen, så jag har inte alls satsat på stridsfärdigheter. En yxa äger jag i och för sig, men jag vet att om jag ställs mot en stridstränad motspelare är mitt äventyr obönhörligen slut. Som tur är finns det ett arvssystem som gör att jag med en ny karaktär får ta över lite av de saker jag hunnit skapa, men utan tvekan påminner upplägget en del om Hardcore-läget i Diablo.

Jag vill inte att min karaktär ska dö och det ger Salem en äkta känsla av spänning.

Salem kommer kanske inte att locka den som letar efter tuffa 40-mannainstanser att spela igenom varje kväll i jakt på ett nytt svärd eller liknande mer actionorienterade övningar. Själv känner jag mig dock driven att inte nöja mig med mitt vindskjul. Grannen har ju ett fint stenhus med en redskapsbod utanför och jag vet att jag snart kan bygga det själv. Allteftersom blir drivkraften starkare att hitta de där sakerna jag behöver för att kunna lära mig den där färdigheten som gör att jag kan skapa det jag vill. Suget påminner om det jag ibland kan känna i till exempel Minecraft.

När ett gratis-MMO tillåter ständig PVP med hot om permanent död så finns det såklart en anledning att oroa sig för hur det kommer fungera i praktiken. Det finns sätt att i spelet att spåra upp förrövare och skipa rättvisa, men om spelarna kommer sluta upp för att hålla ordning återstår att se.

"Utan tveckan är Salem ett MMO som utmärker sig bland sina konkurrenter genom en ovilja att kompromissa."

Tilläggas ska dock att utvecklaren Seatribe inte är ute på helt okända vatten med Salem. Tidigare arbetade de ett spel med liknande koncept, fast i 2D-grafik, som hette Haven & Hearth. Det var onekligen enklare i sin utformning, men fick ett litet men hängivet följe.

Rent tekniskt återstår helt klart en del arbete innan släppet som är planerat till hösten 2012 och hur det ekonomiska kommer fungera med potentiella mikrotransaktioner eller liknande är inte fastslaget än. Utan tveckan är dock Salem ett MMO som utmärker sig bland sina konkurrenter genom en ovilja att kompromissa.

Ibland blir det väldigt tydligt att ett spel skapas efter en passionerad vision snarare än potentiellt vinstintresse. Salem är ett sådant spel.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Mattias Holmberg

Mattias Holmberg

Skribent

Göteborgsbaserad smålänning som varvar familjeliv i radhus med fältkampanjer över hexindelade kartor. Mattias första stapplande steg in i spelens förlovade värld var på familjens ZX81 med 1k i RAM och sedan dess ligger PC:n närmast hjärtat. Försöker påstå att han har bred spelsmak men menar antagligen att han både gillar realtids- och omgångsbaserad strategi.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading