Veckans Retrokanon är en återkommande torsdagsföljetong här på Eurogamer, då vi presenterar ett spel vi kanske misstänker att du glömt men som på sin tid var riktigt bra. Veckans Retrokalkon är ett spel inom samma genre, fast denna titel får mer än gärna glömmas bort i all evighet.

Tanken är att spelen ska hänga ihop någorlunda rent genremässigt och presentera det bästa och det sämsta från en tid som flytt. Spelen vi kollar på kommer företrädesvis från C64, A500, Atari, NES, SNES, Saturn, Dreamcast, SEGA Master System och SEGA Mega Drive och ska ha rätt många år på nacken. Call of Duty: Modern Warfare duger alltså inte.

Veckans Retrokanon: Action Biker (C64, 1985)

Jag fortsätter denna vecka i Markus spår med fordonsrelaterade retrospel, men går över till två hjul istället för fyra.

Att trickköra motorcykel på en utmanande körbana verkar ha attraherat spelare sedan de tidiga hemdatorerna blev populära och fram till våra dagar. Sommaraktuella Xbox 360-spelet Trials Evolution är ett bevis på det, och även populära Joe Danger som gick från att vara PS3-exklusivt till flera olika plattformar efter framgångarna.

1
Ont om soppa? Då hjälper givetvis en bensinmack.

Redan 1985 var det Action Biker från Mastertronic som lade in en ny växel i genren. Till musik av Rob Hubbard fick du styra en klumpig motorcykel genom en snårig bana av berg- och dalbanor, sjölandskap och byggarbetsplatser - i jakt på nödvändiga tillbehör som hjälm, bensintank och växellåda.

Spelet hette från början KP Skips Action Biker with Clumsy Colin efter snacksvarumärket KP Skips, vars maskot hette Clumsy Colin. Av förklarliga anledningar skippades denna klumpiga titel utanför Storbritannien.

Action Biker är varken särskilt snyggt eller uppseendeväckande vad gäller fart och action; men den kluriga styrningen, den ständigt växlande omgivningen - och det faktum att en del av tillbehören du plockar upp faktiskt förbättrar din hoj - gjorde att vi var många som spenderade timmar med vår puttrande tvåhjuling i jakten på slutsekvensen.

Veckans Retrokalkon: Red Max (C64, 1987)

2
Med ett synfält på tre meter är det svårt att köra hoj genom livsfarliga landskap.

Att kopiera tidigare framgångar är vanligt inom de flesta kulturformer. Problemet är att när det runnit lite vatten under broarna är det bra om din klon tillför något extra för att förtjäna existensberättigande.

Detta är även Red Max från Codemasters uppenbara problem.

Många känner till Red Max främst för intromusiken, skapad av David Whittaker, som ofta finns med i SID-samlingar från C64-tiden. Bortom denna ominösa trudelutt döljer sig dock inte alltför uppiggande spelmekanik.

Synfältet är rakt uppifrån och i ett slags försök att se futuristiskt ut - och med en motorcykel som heter Max och är röd - står det sig tyvärr slätt rent spelmässigt.

Eftersom grafiken är uppumpad jämfört med Action Biker från två år tidigare har datorn svårt att hänga med i fullskärm och förmodligen är det därför motorcykelns panel upptar två tredjedelar av skärmen och ger en begränsad upplevelse.

Må vara att musiken kanske är en av Whittakers bästa, men David Darling (som för övrigt också ligger bakom BMX Racers, BMX Trials och The Last V8) och hans Codemasters gjorde väl egentligen inte skäl för sitt namn förrän de senare släppte lös titlar som BMX Simulator eller för den delen Rockstar Ate My Hamster.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (3)

About the author

Jimmy Wilhelmsson

Jimmy Wilhelmsson

Eurogamer.se - Editor

Jimmy är redaktör på Eurogamer.se och har varit med sedan C64:ans glada dagar. Hans favoritsyssla är att gräva i saker du inte visste att du bryr dig om.