Förhandstest: LittleBigPlanet

Plattformsskapande som ger mersmak

Jag har alltid älskat plattformsspel, men av någon anledning har jag aldrig fastnat för LittleBigPlanet. Kanske har det berott på de sladdriga kontrollerna eller den sockersöta designen som inte riktigt tilltalat mig. Trots detta har jag ägt båda delarna i serien till PlayStation 3 men spelandet har som mest sträckt sig till att köra ett par nivåer då och då.

Med andra ord har jag aldrig på allvar gett mig in i den gigantiska värld som är LittleBigPlanets nivåskapare. Inte förrän nu.

En förhandsversion av LittleBigPlanet till PlayStation Vita landade hos mig och jag inledde spelandet med en viss skepsis. Denna bärbara version är till stor del utvecklad av svenska Tarsier under överseende av skaparna Media Molecule. Jag vet inte om det beror på svensk uppfinningsrikedom eller bara att en ny studio fått chansen med spelet, men jag ändrar snart uppfattning om LittleBigPlanet och har faktiskt riktigt roligt.

"Fantasirikedomen verkar ha gått på högvarv hos utvecklarna och jag hittar nya gömda föremål eller saker att titta på runt varje hörn."

I inledningen av spelets kampanjläge transporteras min Sackboy till världen Carnivalia, där den ondskefulle Puppeteer har tagit över och korrumperat den tidigare lyckliga världen. Sackboy måste naturligtvis sätta stopp för detta och återställa Carnivalia till sitt tidigare skede.

Ja, handlingen är som du ser inget att hänga i granen, men den fyller sin funktion för att motivera mig att springa igenom den första världen som är tillgänglig i förhandsversionen. Och jag har som sagt riktigt roligt. Jag hoppar genom byrålådor, svingar mig över avgrunder och spelar xylofon när jag far fram genom nivåerna. Fantasirikedomen verkar ha gått på högvarv hos utvecklarna och jag hittar nya gömda föremål eller saker att titta på runt varje hörn.

Samtidigt är detta bara början, då jag med trevande steg till slut tar mig an uppdraget att skapa en egen nivå. Nivåskaparen i LittleBigPlanet Vita känns minst lika matig och välfylld som i LittleBigPlanet 2 (8/10), med skillnaden att jag kan använda den tryckkänsliga skärmen till att placera ut föremål och liknande, vilket underlättar rejält. Än har jag inte skapat något som jag är beredd att dela med världen, men jag har kommit en bra bit på vägen, vilket i sig är ett stort plus för LittleBigPlanet på PlayStation Vita.

Min korta session med spelet har definitivt gett mig mersmak och ett sug efter att få lägga vantarna på hela spelet när det släpps den 19 september. Förhoppningsvis kommer LBP-fans att investera i en PlayStation Vita och sedan skapa lika många fantastiska nivåer till denna bärbara version som till den stationära. Och vem vet, kanske till och med jag lyckas plocka ihop en spelbar nivå en vacker dag.

Ett tidigare förhandstest där Jimmy Wilhelmsson träffar utvecklarna Tarsier finns att läsa här.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

David Wahlström

David Wahlström

Nyhetsredaktör

David är en fullfjädrad gamer som tillsammans med sin sambo och sina fem rumskamrater lever ett fartfyllt liv i Jönköping. När David blir stor vill han bli en superhjälte.

Relaterat material

FeatureFörtitt: Mario Tennis: Ultra Smash

Vår älskade Mario med vänner är tillbaka i ännu ett hysteriskt sportspel.

EA på E3, live

Klockan 22.00 drar EAs presskonferens igång. Vi på redaktionen streamar konferensen och kommenterar den i vår live-chatt som du hittar nedan. Häng gärna med!

FeatureFörtitt: Tom Clancy's The Division

Lucas har dykt ner i virushärjade New York och blivit smittad av online shooter-sjukan.

FeatureFörtitt: The Sims 4 Dags Att Jobba

Sheila Stormfeldt från danska Eurogamer har testat den kommande expansionen.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading