Framgångarna för det omtalade zombiespelet Dead Island berodde på samarbetsläget, förklarade Deep Silver-producenten Guido Eickmeyer för åhörarna på GDC i går - och han fortsatte med att påstå att Dead Island erbjuder "bästa samarbetsläget på marknaden".

Eickmeyer pratade bland annat om hur Dead Island blev en kommersiell hit trots en blygsam budget och trots ljumma recensioner. Här på Eurogamer tyckte vi dock att det var helt ok och Jonas gav det 7 av 10.

Dead Island annonserades ursprungligen ut under 2007 men sedan var det tyst om titeln fram tills dess att en trailer från den brittiska animeringsstudion Axis Productions släpptes i början av 2011. Enligt Eickmeyer var spelet "inte i särskilt god form" när de började arbeta på Dead Island tillsammans med utvecklarstudion Techland.

Deep Silver koncentrerade sig då på att hitta spelets starka punkter och helt hoppa över de svagare, och trots att slutresultatet inte vann över alla kritiker så såldes spelet i över 4 miljoner exemplar.

Eickmeyer är övertygad om att det är samarbetsläget som hållit kvar Dead Island på butikshyllorna och backade upp sitt påstående med kalla siffror - sedan lanseringen har närmare 57 miljoner timmar spelats i online-samarbetsläget; det motsvarar 6 500 år.

Uppföljaren till Dead Island, Riptide, kommer att bygga vidare på samarbetsupplevelsen och adderar dessutom flera nya moment. Vi kommer att berätta mer om denna titel längre fram i höst.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Jimmy Wilhelmsson

Jimmy Wilhelmsson

Eurogamer.se - Editor

Jimmy är redaktör på Eurogamer.se och har varit med sedan C64:ans glada dagar. Hans favoritsyssla är att gräva i saker du inte visste att du bryr dig om.