Utgivaren Deep Silver har varit med på banan länge och har haft en del lyckade titlar som har genererat en helt okej vinst, men de hade inte den där storsäljaren som skulle öppna helt nya dörrar och etablera dem bland tungviktarna. Under förra året ändrades deras tillvaro helt och hållet i och med succén Dead Island (7/10). Fast vem hade kunnat ana det efter en problematisk utveckling under fem års tid samtidigt som spelets flerspelarläge var trasigt vid lansering?

En riktigt snygg trailer startade nyfikenheten, och när allt fixades till i efterhand satt vi ändå där med ett spel som bara är början på en ny spelserie. Först ut är Dead Island: Riptide, som för första gången visades under årets Gamescom-mässa.

Innan allt startar poängterar producenten att det här är inte ett Dead Island 2, utan ett sidospår som berättar vad som hände för de fyra personerna som lyckades till slut fly från ön med hjälp av helikopter till ett militärskepp strax utanför.

"Det enda nya jag kan se denna gång är hur du, likt ett tornförsvarsspel, placerar ut diverse vapen och skydd för att klara av alla vågor med zombiefiender. Gissa fem gånger om detta kommer att bli ett separat läge i Riptide."

Men vad är det för något som skulle skada dem på en så pass säker plats? En sjujäkla storm. Och givetvis att någon ombord är smittad av det där otäcka viruset. De höga vågorna från monsunen sänker till slut skeppet, och i den höga vattennivån flyter de tillbaka till ön som för dem är direkt kopplat med rädsla, skräck och död.

Platsen är däremot inte likadan. Namnet må fortfarande vara Banoi, men numera är de tidigare stora klipporna inte dominanta, utan det är vatten, träsk och lite mer vatten. Just det, vatten. Detta ska vara det stora temat under hela spelets gång.

Det märks, för allt börjar med en sekvens där en av karaktärerna åker båt tillsammans med ett nytt ansikte. Istället för att stifta bekantskap med henne blir det istället att döda flytande zombier som försöker att ta tag i båten och välta den för att få sin dagliga dos av blod.

Ifall du spelar själv kan du enkelt ge kommandon till din nya vän, annars styrs hon av en annan spelare. I och med att det nu är hela fem ansikten återstår frågan om det är fem samtidigt som spelar, eller om någon måste göra ett val. Just nu får vi inte svar på detta, men jag tror nog på det förstnämnda.

Hur som helst åker alla djupare in i djungelträsket för att äntligen hitta land, men någon rast blir det inte. Alla måste bege sig ut för att hitta diverse saker för att kunna börja bygga en så säker plats som möjligt, för det dröjer inte länge innan zombier har hittat sin potentiella mat.

Efter att ha suttit en stund och studerat all action som sker ser det ut som att spelmekaniken är helt intakt. Det enda nya jag kan se denna gång är hur du, likt ett tornförsvarsspel, placerar ut diverse vapen och skydd för att klara av alla vågor med zombiefiender. Gissa fem gånger om detta kommer att bli ett separat läge i Riptide. Även fienderna har fått viss förnyelse med ännu vidrigare muteringar, fast det återstår att se ifall utvecklarna vågar närma sig monstermästarna Capcom eller inte.

Något mer än så får jag inte veta under denna session, men jag får åtminstone ett svar på frågan om hur pass många mänskliga fiender som finns. Just den delen var Dead Islands svaga punkt när spelaren i andra akten kastar sig in i ett slags inbördeskrig inne i staden, och det är tydligen något som de själva höll med om. Därför blir det fler zombiefiender på en ungefärlig ratio som säger 80 %.

Det låter som ljuv musik i mina öron, även om jag är lite halvrädd för vad som sker med den andra delen. Förhoppningsvis är läxan fixad, och jag håller tummarna för att alla som arbetar med spelet får lite extra tid för att polera bort spelförstörande buggar. Fast helst inte fem år som senast.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (5)