Förhandstitt: The Raven

Anton öppnar korpgluggarna

Äventyrspel har fått en liten renässans de senaste åren. Tyska King Art Games har tagit detta till sig, men beslutade sig för att inte bara göra ytterligare ett peka-och-klicka-spel för en nedlaggningssugen publik - målet var att istället skapa äventyrsspel 2.0, vad det nu innebär.

The Raven kretsar kring den schweiziske kommissarien Anton-Jacob Zellner, som inte riktigt övertygat sina överordnade om den storhet han besitter. Istället för att ge honom de högprofilfall han förtjänar försöker de begrava hans talang med pappersarbete. När Zellner snubblar över gentlemannantjuven The Ravens senaste juvelstöt mot ett museum dras han in i ett äventyr som tar honom hela vägen till Kairo.

Zellner är en blandning av Dupontarna och Hercule Poirot med rotund kroppsbyggnad och uppåtpekande mustascher. Men det är inte bara honom vi kommer att få styra; i den andra halvan av spelet får vi styra den mystiska Ravens flykt från Interpol. Det är en klassisk "who-dunnit" från tidigt 1960-tal.

The Raven är byggd med Unity-motorn och har en 3d-animerad stil med ett nästan "målat" utseende. Paletten i de flesta fall består av varma och bjärta färger; tänk dig omslag på klassisk kiosklitteratur för ungdomar i mellanstadieålder. Miljöerna vi fått se innefattar bland annat ett mysigt tåg á la Orientexpressen, stora egyptiska museer och Wiens mörka hamnkvarter.

"The Raven ska ta mellan 15-20 timmar att spela igenom, vilket får ses som ovanligt långt för ett äventyrspel av det här slaget."

Just miljöerna är en av de saker som spelets utvecklare trycker på när de vill försöka skilja sitt spel från tidigare storheter som Broken Sword och Gabriel Knight. Tanken är att miljöerna ska vara mer dynamiska och att spelaren måste peta runt och vrida och vända på ledtrådar för att hitta nya.

King Art vill också göra sig av med de magiska kläder de flesta äventyrshjältar klär sig i; Zellner kommer alltså inte att kunna trycka ner båtshakar och levande djur i sina byxfickor. Om det behövs en yxa kommer han att bära den i händerna och om han ska använda en brandsläckare får han lägga ner yxan. Inte heller kommer du i The Raven att hitta klassiska kombinationer av olika föremål för långsökta lösningar kommer att finnas med.

Tyngpunkten ligger istället på berättandet. The Raven ska ta mellan 15-20 timmar att spela igenom, vilket får ses som ovanligt långt för ett äventyrspel av det här slaget. Karaktärsbeskrivningarna för samtliga figurer omfattar exemeplvis 6-8 sidor.

The Raven kommer att släppas under 2013 till PC och Mac i första hand. Eventuellt kommer det även till Playstation Network och Xbox Live Arcade senare.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Contributor

Relaterat material

FeatureTrailern - spelvärldens samhällsfara nummer ett?

Alex om ständigt krossade förväntningar i spelvärlden.

FeatureThrowback Thursday: Eternal Sonata

Så mycket mer än bara ett spel.

FeatureThe Witcher III: En värld utan kompromisser

Adam har fått chanen att intervjua Witcher-teamet om spelvärlden i deras efterlängtade rollspel.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading