Intervju: Andy Agostini (producent, NHL 13)

"Vi konkurrerar ju lika mycket med FIFA, Madden och Halo"

När nu EA Sports årliga inkarnation av den omåttligt populära spelserien "NHL Årtal" börjar närma sig spelhyllorna har vi satt oss ner och pratat spelutveckling, nyheter och framtid med spelets producent Andy Agostini.

I genomgången innan intervjun berättar Agostini om alla nyheter som dyker upp i NHL 13. EA tycker föga förvånande att detta är det bästa hockeyspel de gjort, men nu klämmer de i från tårna och säger att detta är det största steget spelet tagit sedan NHL 07, då utvecklaren introducerade Skill Stick. Den nyheten förändrade sättet vi spelar hockey på, så nu är det upp till bevis.

En av de saker som ska ha gjort spelet så revolutionerande är en rad nya spelaranimationer. Över 1 000 stycken närmare bestämt. Jag blir nyfiken på vad det innebär i praktiken, så det får bli första frågan.

"Ja, det handlar mestadels om skridskoåkningen. När vi bestämde oss för att förändra hur spelarna skulle åka skridskor kom vi fram till att vi även måste ändra animationerna. Ledordet blev att 'vara sann mot skridskorna'. Spelarna ska verkligen glida på bladen, inga isättningar ska vara fel utifrån rörelsen. Så där blev det en hel del nya animationer", säger Agostini.

Oron för en eventuell och högst trolig lockout har förmörkat försäsongen för de riktiga hockeyspelarna. Men hur påverkar det NHL 13?

"Först av allt vill jag säga att alla på kontoret i Vancouver hoppas att de kan lösa det. Kanada håller andan i väntan. Folk mår dåligt på riktigt. Men sen är det så att vi hoppas att spelet står på sina egna ben. Kanske kan vi, om det gud förbjude blir lockout, vara ett sätt att dämpa NHL-törsten", säger Agostini och ser uppriktigt orolig ut för att ägare och spelare inte ska komma överens.

1
Andy Agostini

Frågan är hur NHL kommer att må om det blir en lockout. Den pessimistiske ser hur NHL kan tappa mark mot de europeiska ligorna där framför allt ryska Kontinental Hockey League (KHL) lockar med tjocka lönekuvert. NHL-serien har expanderat till flertalet europeiska ligor. När är det dags för en KHL-liga?

"Diskussioner har förts med KHL men än så länge har vi inte kunnat komma överens om något. Det är en av ligorna som vi tittar på för att expandera vårt spel, men just nu finns inga konkret att säga."

Ryska hockeyn går bra med VM-guld nu senast och första plats på IIHFs landslagsranking, och om två år spelar man OS på hemmaplan i Sotji. Jag frågar Agostini om möjligheter för officiella VM- eller OS-lägen i ett kommande NHL-spel.

"Det är samma som med KHL. Samtal förs men än så länge finns det inget konkret. Vi har ju turneringslägen som motsvarar ett VM-slutspel och vi har ju landslag", säger Agostini.

"Kanske kan vi, om det gud förbjude blir lockout, vara ett sätt att dämpa NHL-törsten."

Vad gäller spellägen så är det nya stora för säsongen "Be a GM Connected", där spelare ska kunna spela egna ligor på distans med varandra. Det ser ut som ett intressant och ambitiöst projekt, men förvånansvärt nog går det inte att spela Be a GM på en konsol mot sina vänner i samma rum. En funktion som den numera insomnade NHL 2K-serien har haft under lång tid.

"Vi har inga planer på att lägga ordna ett offlineläge. Vi utvecklar våra spel med örat väldigt nära marken så att vi kan plocka upp vad fansen vill ha och vi har inte känt att det är ett speciellt eftertraktat spelläge."

Just NHL 2K-serien var ju enda utmanaren fram till 2009 när 2K Sports släppte sitt senaste hockeyspel. Frågan är om EA Sports utvecklare påverkats av den bristande konkurrensen.

"Nej, det tycker jag inte. Vi konkurrerar ju inte bara med ett spel. Vi konkurrerar ju lika mycket med FIFA, med Madden, med Halo. Det är allmänt känt att folk inte har obegränsat med pengar, men vad som är ännu viktigare är att folk inte har obegränsat med tid", förklarar Agostini.

När det gäller spelutveckling har ju sportspel som kommer årligen en speciell situation. Men vad är egentligen de största fördelarna och nackdelarna med att behöva klämma ur sig ett spel årligen?

"Fördelen är ju att man inte behöver bygga ett helt nytt spel varje år och att vi kan lyssna på fansen mer kontinuerligt. Så fort vi har levererat det här spelet och sett att det fungerar som det ska kommer vi köra igång med arbetet av NHL 14. Nackdelen är förstås tid, vi vill alltid ha mer tid än vad vi har, precis som alla andra", säger Agostini och skrattar.

Klicka här för att läsa recensionen av NHL 13!

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Contributor

Relaterat material

FeatureFörtitt: Mario Tennis: Ultra Smash

Vår älskade Mario med vänner är tillbaka i ännu ett hysteriskt sportspel.

UndvikRecension: Horse Life 4

Är du trött på alla storspel? Dags att mysa med en hästsimulator till 3DS kanske?

Recension: Mario and Sonic at the Rio 2016 Olympic Games

Ännu ett OS. Ännu en missad potential.

FeatureMina fem favoritspel till Super Nintendo

André Stray listar sina fem favoritspel till Nintendos 16-bitarskonsol.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading