Chicago-baserade Phosphor Games har placerat sig i en rejäl uppförsbacke. Deras Game Party Champions ska nämligen konkurrera med Nintendoland som har den stora fördelen att släppas i paket med premiumutgåvan av Wii U. Det är dock inget som avskräcker distributören Warners PR-man Jeremy Conkin som visar upp det femte Game Party Champions-spelet för oss. Han menar att tidigare inkarnationer sålt bra trots att de varit tvungna att slå ur underläge till Wii.

Det blir det första Game Party-spelet som är högupplöst, och spelet kommer att gå att spela på tre sätt - kampanjläge, partyläge och fritt spelande. Enkelt och avskalat. Lekarna som ska spelas är av familjekaraktär, där basketen utförs på ett nöjesfält och pingisen i vad som ser ut som en ungdomsgård. Minigolf, kasta amerikansk fotboll, baseboll, air hockey, vattenpistol och "skill ball" är övriga grenar.

"Det känns otroligt kontraintuitivt att dra ett finger eller en stylus-penna för att kasta en amerikansk fotboll, när det vore betydligt mer naturligt att göra en kaströrelse med armen."

Alla spel styrs med den stora skärmkontrollen både för riktning och styrka på slag och kast. Även om vinklandet av kontrollen är annorlunda för de olika minispelen känns kontrollen rätt lik för de andra grenarna. Att dra ett finger eller stylus-penna över skärmen styr det mesta. För vattenpistolen används dock avtryckarknapparna.

En liten rolig och potentiellt frustrerande detalj är att övriga spelare kan hjälpa eller stjälpa med Wii-motes. Till exempel går det att lägga ut kraftfält på minigolfbanan. Som upplagt för syskonstrid i spelsoffan.

Kontrollen känns rätt klumpig när jag prövar på att kasta amerikanska fotbollar. Till viss del beror förstås min bristande framgång på ovana. Samtidigt känns det otroligt kontraintuitivt att dra ett finger eller en stylus för att kasta en amerikansk fotboll, när det vore betydligt mer naturligt att göra en kaströrelse med armen.

Även andra lekars kontroller förvånar mig. Till exempel blir jag konfunderad av att pingisdelen inte spelas med Wii-mote. På frågan varför de har valt att använda den stora klumpiga kontrollen istället för de mer naturliga kontrollerna svarar Conkin att det är för de ville ha en konsekvent styrning för alla sporterna och att de ville visa upp vad som kunde göras med den nya kontrollen.

En teknikdemonstration behöver inte vara grund för ett dåligt spel (se bara på Gears of War) men det gör mig inte mer sugen på att spela fler gånger när spelbarhet offras för att kunna visa upp fördelar med en ny kontroll.

Game Party Champions släpps den 30 november till Wii U.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Contributor