Kaliforniern Alex ska hämta ett arv i Östeuropa. Men européer är inte riktigt korrekt iskruvade, det har jänkarna lärt sig viakulturyttringar som Hostel, Resident Evil 4 och Deuce Bigalow European Gigolo. Så när Alex väl kommer dit upptäcker hon en skrämmande verklighet där odöda, konspirationer och sekter sammantvinnas.

En del av mig är dock redan trött på Sacrilegium. Trots att spelet släpps tidigast tredje kvartalet 2013 kan jag redan nu höra mig själv sucka över korkad berättelse och spåniga repliker. Men jag kommer garanterat att ge spelet en chans.

Polska Reality Pump lovar att detta är ett tänkande skräckspel. Ritktlinjerna är det första Resident Evil, i vilket främsta tillgången var stämning. Här ska spelaren tänka mer på skuggor och krypin för att undvika konfontration än vilken kombination av motorsåg och eldkastare som får ihjäl flest ondingar.

Sacrilegium ser dock ganska bra ut. Teamet har åkt till de amerikanska skogar där Redwoodträden gjort sig ett namn som symbolen för det storslaget överdrivna. Där har de tydligen tagit foton och scannat löv tills dess att de kunnat bygga upp en väldigt snygg, och på gränsen till fotorealistisk, skog för spelets huvudrollsinnehaverska Alex att smyga runt i.

"Om detta blir det Reality Pump vill att det ska vara, istället för det som det verkar kunna bli, kan det bli riktigt bra."

Tyvärr såg människorna själva lite väl plastiga ut och röstskådespelet var på sin höjd mediokert.

Karaktären Alex är tänkt att vara en hyfsat ordinär person. Hon har visserligen tagit några lektioner i thaiboxning för att hålla sig i trim, men hon är långt ifrån någon elitsoldat. Vapnen hon hittar kommer att vara få och ammunitionen svårfunnen. Säger iallafall Reality Pump.

Det vi får se påminner nämligen mer om Army of Darkness än om Evil Dead. Monstren hon röjer med stadig hand och avsågat hagel är inte de vi kommer att få se i slutversionen; de är mest där för att visa upp spelmekaniken, enligt spelutvecklaren.

Om detta blir det Reality Pump vill att det ska vara, istället för det som det verkar kunna bli, kan det bli riktigt bra - ett skräckspel med betoning på just skräcken har saknats i takt med att de kalla kårarna bytts ut mot action i spelserier som just Resident Evil och Dead Space.

Nu är det mer än ett år innan släpp så mycket kan hända. Men vi håller tummarna för att bli rejält skrämda på PC, Mac, PS3 och Xbox 360 i slutet av 2013.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Contributor