Recension: Resident Evil 6

En brokig samling

När ordet minispelsamling dyker upp är det ett himlande ansiktsuttryck som förekommer bland de mer inbitna spelarna. Det är och förblir ondskefullt så länge det sammankopplas med generiska spel, enkla upplägg och repetitiv spelmekanik.

Utvecklingen går dock framåt. Assassin's Creed: Revelations (7/10) är bland de senare titlarna som har valt att variera saker så pass mycket att du egentligen kan kalla det för en minispelsamling, även om stommen är betydligt mer tydlig än det senaste Rabbids-spelet.

Näst på tur är efterlängtade Resident Evil 6, men dess struktur ser lite annorlunda ut. Här kastas det in fyra olika kampanjer där spelaren bildligt talat ska väva samman nätet för att se hela berättelsen. För att sådant ska lyckas kräver det att spelaren hela tiden är intresserad av allt som händer och dess olika vinklar, samtidigt som det "riktiga" slutet är en riklig belöning.

"Ifall du vill återgå till rötterna finns det dessvärre inget substitut i Resident Evil 6, men Leon-berättelsen påminner starkt om den fjärde delen som lyckas mixa action och skräck på ett bra sätt."

Prologen börjar med Leon när han bär en allvarligt skadad Helena i sina armar genom en stad som för varje sekund blir mer och mer kaotisk på grund av ett virus som har nått invånarna. Som ensam spelare får jag lära mig grunderna i spelet, vilket i princip är som i föregångaren Resident Evil 5. När hon har blivit bättre flyr de tillsammans genom staden till ett okänt mål, för att det sedan klipps och kastar in mig till huvudmenyn.

Allt kan spelas helt själv eller med en vän på platsen bredvid dig eller via det världsomfattande nätet. De kampanjer jag får välja mellan är Leon, Chris, Jake och Ada, vilket också är ordningen som jag rekommenderar åt dig. Såvida du faktiskt vill uppleva precis allt, för det finns distinkta skillnader mellan dem även om allt utspelar sig under samma period, där städer och länder håller på att bli nya exempel av Raccoon City.

Ifall du vill återgå till rötterna finns det dessvärre inget substitut i Resident Evil 6, men Leon-berättelsen påminner starkt om den fjärde delen som lyckas mixa action och skräck på ett bra sätt. Paniken kommer titt som tätt under trånga utrymmen och stunder där ammunitionen näst intill inte existerar.

Jag sitter och njuter riktigt mycket över att Capcom trots allt har lyssnat på sina fans en aning, men i det femte och sista kapitlet får jag veta vad som väntar bakom hörnet - intensiv action med storskaliga sekvenser.

Read the Eurogamer.net reviews policy

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (9)

About the author

Jonas Aronsson

Jonas Aronsson

Contributor

Relaterat material

RekommenderatRecension: Until Dawn

Enda enda lång filmsekvens eller en spelbar skräckfest? Alex Pettersson har svaret.

Recension: Obscuritas

Alex har kämpat sig igenom tysk skräckis. Plågades han av skräck eller tristess? Svaret finner ni här.

Recension: Resident Evil: Revelations 2

Alex har som vanligt köttat ner zombie-horder. Börjar han ledsna?

RekommenderatRecension: Dying Light: The Following

Är den här zombieapokalypsen redo att vakna igen?

Recension: Resident Evil Zero HD Remaster

Rebecca är tillbaka i upphottade kläder. Står sig detta zombieäventyr 14 år efter släppet? Robin har svaret.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (9)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading