Först är allt vitt. Inga nyanser, inga konturer, inga skuggor, ingenting. Bara vitt.

Sen skjuter jag iväg den första projektilen svart färg och se, en vägg! Genom att fortsätta att kladda mig vidare bygger jag upp en värld där kontrasten mellan det vita och det svarta avslöjar en väg framåt. Helt plötsligt råkar jag träffa en vit groda, som när den fläckas svart hoppar ner i en tidigare osedd flod där en osynlig fisk, som bara syns för att den rör sig, snappar åt sig grodstackaren.

Plötsligt förstår jag att jag är i en värld som lever och min tidigare puttrande nyfikenhet bubblar över i ren spelglädje. Parkbänkar, stenbumlingar, trädstammar, buskage - allt ska färgas. Plötsligt ser jag en annan färg än svart eller vitt. Ett par gula spår efter en fågel visar mig att något ska upptäckas. Min iver tar mig fram till en port som visar sig vara en del av en hel borg, som ger mig en liten ledtråd till vad detta egentligen handlar om.

Detta är Unfinished Swan; ett konstprojekt lika mycket som ett tv-spel. Giant Sparrows creative director Ian Dallas förklarar att det är lekandet och upptäckarlusten som är spelets primära drivkraft.

"Jag hoppas verkligen att Unfinished Swan fortsätter lika starkt som det börjar när det släpps 'någon gång under 2012'."

"En del personer sitter i ett par minuter i början av första banan och väntar på att spelet ska starta innan de inser att de själva måste göra något. Vi har fått så många olika typer av reaktioner när spelmekaniken väl har satt sig. En del letar snabbt reda på vägen framåt, andra målar hela världen svart bara för att de kan", berättar han.

Efter de första banornas svart-vita design kommer det andra typer av spelmekaniska leksaker att nyttja för att komma fram. Dallas visar oss video över en nivå där vinrankor ska lockas att växa genom att du häller vatten framför dem. På så sätt skapar spelaren ett sätt att klättra över en mur.

Det slår mig snabbt att bara färga allt svart är kontraproduktivt, då svart ses lika dåligt på svart bakgrund som vitt på vit bakgrund. En kombination av de två färgerna är vad som behövs för att skapa en navigerbar värld.

Jag hoppas verkligen att Unfinished Swan fortsätter lika starkt som det börjar när det släpps "någon gång under 2012"; det skulle vara tråkigt att slösa bort en genialisk öppning på ett mediokert spel.

Unfinished Swan är PlayStation-exklusivt och kommer att vara tillgängligt via PSN.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)