Jag har träffat Garreth Reeder, som är en av producenterna för FIFA 13, för att prata lite om nyheter, förbättringar och bekymrade världsklasspelare.

Eurogamer: Det är mycket prestige mellan unga män och fotbollsspelare är inte ett undantag, de flesta spelare på toppnivå är extrema vinnarskallar. Händer det att de har åsikter om sina egna digitala alter egon?

Garreth Reeder: Vi får höra saker från spelarna hela tiden, på alla nivåer. Det kan vara att deras utseende eller fysik inte riktigt stämmer men mest handlar det om att deras färdigheter borde höjas. Karim Benzema ville till exempel att hans figur skulle vara starkare, lite snabbare och ha bättre skott än i FIFA 12.

Är det något som har förändrats med åren eller har det alltid varit så att spelare har haft åsikter om ert spel?

Generationen av spelare som är på topp nu har växt upp med tv-spel. När jag började jobba för EA så var det på NBA-titlar i början av 2000-talet. Då fick vi in basketspelare som inte hade en aning om vad tv-spel var. Nuförtiden är det inte ovanligt att spelare på absoluta toppnivå spelar spelet bättre än oss som utvecklar dem. Den nya mer realistiska första-touchen är en sak som många verkliga spelare "beställt" och det är bland annat därför vi utvecklade den.

1
Garreth Reeder, FIFA 13-producent

Finns det exempel på hur ni har inspirerats av individuella spelarstilar?

Det mest uppenbara i år är ju att vi numera har ett nytt dribblingsystem som vi kallar Complete Dribbling, vilket är inspirerat av Leo Messis sätt att ta sig igenom försvar. Han har inte de mest flashiga finterna - det är till och med så att styrkan i hans finter är att de handlar enbart om rörelse med boll. I år går det att göra snabba sidledsförflyttningar och ryck med full kontroll på bollen så att det inte är lika viktigt med ren hastighet eller helikopterfinter.

FIFA har i år tagit ett steg närmare verkligheten i och med att det numera går att fuska med muren och ta några myrsteg närmare skytten. Hur går det ihop med FIFAs Fair Play-policy?

Vi arbetar väldigt nära FIFA varje år och får mycket bra feedback från dem. Men en sak som är väldigt viktigt för dem är att det inte ska gå att filma i våra spel. Murflyttandet är lite mer av en gråzon så det gick bra att ta med.

Ert systerspel NHL 13 har inkluderat ett par kvinnliga legendarer som spelbara. När kommer vi få se damfotboll som en del av EA-familjen?

Det finns inga planer på det. Vi jobbar väldigt nära fansen när det gäller nya idéer och spellägen. Vi har inte märkt något stort intresse kring damfotboll så därför kommer vi inte heller att skapa ett sådant läge.

Du har främst ansvar för spelets onlinefunktioner och en stor del av det är Ultimate Team. Vad ser du som den främsta förändringen där i år?

Helt klart att vi har inkluderat säsongläget även i Ultimate Team. I år är spelarna inte begränsade till enstaka matcher eller turneringar. Vi har lagt till möjligheten att spela säsonger med möjlighet att gå upp och ner i divisioner beroende på hur bra du spelare. Det kommer ge Ultimate Team en helt annan livslängd och förhoppningsvis kommer det locka ännu mer spelare att testa.

En av mina personliga favoriter de senare åren är inkluderandet av ett litet minispel vid laddningsskärmarna. Men i år har ni tagit detta ett steg till.

Ja, skill games är ett sätt för oss att lära folk att spela spelet på ett mer nyanserat sätt. Om du spelar igenom alla skill games, vare sig du gör det precis innan varje match eller går till det separata läget, så kommer du ha kunskap om hur spelet fungerar. Du kanske inte kommer vilja nyttja alla funktioner, men du kommer i alla fall ha en bättre överblick över spelet.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Contributor