Förhandstitt: Painkiller: Hell and Damnation

När helvetet fryser till is

För er som inte minns det sena nittiotalet så dominerade två förstapersonsskjutare, Counter-Strike och Quake, när det gällde onlinestrid. Men det fanns även andra som ville vara med och slåss om titeln. Halvvägs in på 00-talet, precis innan "realism" introducerades som ett säljargument i genren, kom Painkiller in på banan. Spelet lyckades bygga en fanskara och sedan dess har det kommit flertalet expansioner. Nu gör polska The Farm 51 ett nytt försök att slå sig in på förstapersonsskjutarmarknaden.

När jag pratar med Nordic Games representant på Gamescom känns det som att han vill vrida klockan tillbaka till 1998. Han påpekar snabbt att Painkiller: Hell & Damnation inte bara är en högupplöst uppgradering, även om spelet till stort bygger på originalet och expansionen Battle out of Hell. Här ska samma historia berättas, men spelaren kommer att förstå att det finns en twist någonstans i genomspelningen.

"När jag pratar med Nordic Games representant på Gamescom känns det som att han vill vrida klockan tillbaka till 1998."

Anledningen till att jag tror att det som står högst på Nordic Games önskelista är en fulltankad DeLorean är ordvalen. Det pratas om att Painkiller ska bli det nya e-sport-valet för olika officiella turneringar, och tydligen har Dreamhack kontaktats. Han pratar lätt nedlåtande om "alla val" som måste göras när man spelar Call of Duty eller Battlefield och att spelare tröttnat på att behöva uppgradera sin soldat.

Renheten i att bara kasta sig in på en bana där vapnen hittas på samma platser varje gång och det är den har snabbast reflexer och bäst taktiskt kan nyttja hur banan utformats som kommer att vinna. Här ska det inte klättras i nivåer eller uppgraderas, bara skjutas och skjutas mycket!

Alla vapen i spelet har två attacker, en primär och en sekundär. Det kan handla om att skjuta sågklingor eller göra blixtattacker. Pålkanoner kombineras med eldkastare. Hagelbrakare med frysattacker.

Det går också att kombinera de två till en tredje starkare attack. Alla vapen behövs för att ta hand om de horder med fiender som strömmar mot spelaren och framför allt de för spelserien så typiska jättebossarna.

Vår guide pratar sig också varm om fördelarna med att "kaninhoppa" sig fram på banan - en teknik som utvecklades av spelare som insåg att en hoppande spelare är svårare att träffa och att det faktiskt gick fortare att hoppa än att springa. Detta sätt att nyttja ett "misstag" i speldesignen är alltså något som har medvetet byggts in i nyversionen.

Om det går som Nordic Games och The Farm 51 vill och Painkiller HD blir den nya kandidaten för e-sport får vi se i slutet av oktober. Spelet släpps först till PC och Xbox och eventuellt Mac. PS3-ägare får vänta till tidigt 2013 för sin version. För att locka tveksamma spelare kommer spelet att ha ett utgångspris på knappt 30 euro.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (3)

About the author

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Contributor

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading