Det knakar i bågen när jag drar strängen till örat. Trots att vi befinner oss decennier in i framtiden och jag har en dräkt som kan göra mig osynlig eller i det närmaste osårbar verkar inte en båge som är helt tyst vara önskvärt. Medan jag funderar över underliga prioriteringar inom vapenindustrin vandrar mitt mål, den bakre av två vakter på patrull, rakt in i skottbanan och jag släpper strängen. Pilen slår ut honom och hans kollega märker ingenting. Jakten har börjat.

Crysis 3 fortsätter tjugo år efter att New York blivit en krigskådeplats mellan människor och Cephs. Denna utomjordiska ras har nu satt flera stora städer under karantän genom att placera gigantiska kupoler över dem. Under kupolerna har livet fått fortsätta sin gilla gång, utan mänsklig påverkan. Det har lett till en urban djungel där växter klättar längs skyskrapor och låga dalar förvandlats till vattenfyllda träsk.

Uppdraget jag får pröva är betydligt öppnare och mindre linjär än större delen av det Crysis 2 (9/10) som jag plöjt genom bara några dagar innan intervjun. Crytek Frankfurts producent Michael Read berättar att just öppenheten är en av de saker de jobbat på.

"I Crysis 3 kommer det att finnas fler lager i fienderna. Från totalt avslappnad, via smått orolig men uppmärksam, till rädd och sedan full panik."

"Kartan du fick prova är rätt begränsad i förhållande till några av de andra vi har i spelet. De andra är enorma. Vi fick en del kritik för att banorna i Crysis 2 kändes som korridorer. Visserligen är New Yorks stadsnät rätt begränsande, men vi tog till oss det för att skapa mer öppna banor till 3:an", säger Read.

Efter att jag har gjort mig av med den första vakten med min pilbåge testar jag en betydligt mindre diskret metod. Jag har fått tag i Typhoon, ett vapen som avfyrar 500 skott per sekund. Jag drar iväg en salva som på det här avståndet är helt verkningslös. Men det får soldaten som förlorat sitt sällskap att rycka till. Han letar efter skytten, men eftersom att jag gjort mig osynlig upptäcker hittar han inte hotet. Istället börjar han metodiskt leta efter mig, till dess att han upptäcker sin numera avlidna kollega. Då börjar han bli agera mer stressat och ryckigt. Michael Read förklarar:

"I första och andra spelet hade fienden i princip två lägen. Avslappnad och uppmärksam. I Crysis 3 kommer det att finnas fler lager. Från totalt avslappnad, via smått orolig men uppmärksam, till rädd och sedan full panik. Om du använder din osynlighetsteknologi för att dyka upp och ta ut dem en och en kommer det att leda till soldater som skjuter vilt på allt de tror kan vara en fiende. Men de mänskliga fienderna kommer också att vara smartare, de kommer att använda EMP-granater som de kastar i mönster för att täcka så mycket område som möjligt."

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Contributor