Spelgenrer som försvinner är en ny artikelserie här på Eurogamer som tar upp olika typer av dator- och tv-spel som var vanliga förr, men som med åren alltmer lyser med sin frånvaro.

En del försvinner av helt naturliga skäl, medan andra spelöden kanske är mer svårförklarliga - men i samliga fall tycker vi att det är intressant med en diskussion kring hur och varför spelgenrer kommer och går. I vissa fall kanske det till och med visar sig att genren inte alls håller på att dö, utan för en tillvaro i helt andra kretsar.

Detta är första delen i artikelserien om försvunna spelgenrer, och denna tänker jag ägna åt det jag kallar låtsassporter. Alltså, tävlingsformer som ser ut som sporter men som har liten eller ingen motsvarighet i verkligheten. Ganska ofta framställs sporten i fråga som en slags framtidssport, alltså något som kommande generationer låtit ersätta fotboll, golf och allt annat vi pysslar med i dag.

1
Speedball-serien lever än, men bara till mobila enheter.

"Men detta är 80-, 90- och tidigt 2000-tal - vad hände sedan med låtsassporterna?"

En sak dessa låtsassporter ofta hade gemensamt med dagens verkliga lagsporter är att de på något sätt innehöll bollar, men det var inte en absolut nödvändighet. Om målet med spelet var att påvisa någon slags framtidssport innehöll det ofta våldsamma och närmast brutala element, vilket då också motiverar coola rustningar, tuffa lagnamn - och givetvis hårdingar på plan.

Ett givet exempel som många säkert minns är Speedball från The Bitmap Brothers, men kanske ännu mer den populära uppföljaren Speedball 2: Brutal Deluxe (som var Retrokanon i våras, minns du?).

I en dystopisk framtid är det sporten Speedball folket vänder sig till som grundpelare för spänning och underhållning, och tanken är att du ska leda laget Brutal Deluxe till ära och berömmelse - utan att bryta alltför många ben på vägen dit.

Konceptet låter hyfsat gångbart för speltitlar även i dag, men varför syns inga sådana framtidslåtsassporter till längre? Fördelarna med låtsassporterna är flera; den som normalt är ointresserad av sport kunde ändå tänkas vara intresserad av låtsassporterna i tv-spelen, eftersom de helt naturligt var fria från verklighetens idrottsreferenser och lät var och en starta från samma utgångsläge. De ofta överdrivna momenten gjorde också att låtsassporten frigjordes från traditionell idrott och stundtals rentav fungerade som retsamma nidbilder av verklighetsförlagorna.

2
Projectyle är utvecklat av Eldritch The Cat, som sägs ha tagit sitt namn efter sångaren i Sisters of Mercy.

Ytterligare fördelar var rent ekonomiska; i låtsassporterna var individerna viktiga, men de karismatiska spelarna fanns inte i verkligheten. Resurser behövde inte läggas på att köpa loss namn och licenser på riktiga lag och spelare, vilket licensierade sportspel lidit av i decennier.

Speedball är långt ifrån ensamt om att göra narr av lagsporter och skapa sin egen variant av hårda bollsporter; på samma våglängd hittar vi exempelvis Projectyle, Hypa-Ball och Rocket Ball - vilka alla är stöpta ur samma scifi-form; hårda killar i rustning pucklar på varann för att få en metallboll i mål.

Men genren var inte begränsad till enbart science fiction och framtid; inom fantasygenren hittar vi också en del exempel, bland dessa det fantastiska insparkspelet Grand Monster Slam. Ett annat är Bounces, i vilket den plåtbeklädde riddaren Ashley utkämpar en evig kamp mot vikingen Erik i det som förefaller vara en slags våldsam tennismatch från medeltiden.

3
Grand Monster Slam är misstänkt likt arkadoriginalet Penguin Wars från 1985.

Vi hittar en del bra exempel även i spel som faktiskt kommer från 2000-talet, och därmed "bara" är knappt tio år gamla, i spel som Harry Potter: Quidditch World Cup - vilket såklart är en vidareutveckling av spelet med samma namn från böckerna - och Blitzball från Final Fantasy X.

Men detta är 80-, 90- och tidigt 2000-tal - vad hände sedan med låtsassporterna?

Medan FIFA-, Pro Evolution Soccer och NBA-spelen tuffar på som om det inte fanns någon morgondag verkar låtsassporterna befinna sig i en djup svacka - eller är det bara som det ser ut?

Låt oss kika lite grann på vad som eventuellt skulle kunna ha ersatt låtsassporterna, för att se om det verkligen stämmer att genren försvann.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (6)

About the author

Jimmy Wilhelmsson

Jimmy Wilhelmsson

Eurogamer.se - Editor

Jimmy är redaktör på Eurogamer.se och har varit med sedan C64:ans glada dagar. Hans favoritsyssla är att gräva i saker du inte visste att du bryr dig om.