Ubisoft hade inte kunnat välja en mer passande miljö för Assassin's Creed III än den amerikanska revolutionen. Serien står vid förändringens brant, och är helt klart redo att göra sig av med tidigare oegentligheter.

Det första jag gör i ett Assassin's Creed-spel är att klättra. Jag tar mig till den högsta byggnaden jag kan hitta och klättrar sedan hela vägen upp till toppen. Och när jag är där uppe breder seriens stjärna ut sig under mig (tyvärr Desmond, du har inte en chans). Vartenda tak och varenda spira bara väntar på att utforskas, oavsett om det gäller det första Assassin's Creed-spelets ödelagda landskap, Florens eller Venedig i uppföljaren eller Brotherhoods myllrande version av Rom.

Fjolårets Konstantinopel visade också upp en storslagen stad, men eftersom det var det femte kompletta spelet i serien började det hela kännas lite väl rutinartat. Uppdragen var bekanta, och samma sak gällde transportsätten. Och att gräva djupare i spelet ledde bara till frustrerande spelmoment, då renovering av butiker konstigt nog ledde till att du blev mer ökänd och därför var tvungen att spela det helt onödiga tornförsvarsminispelet allt oftare.

Assassin's Creed III har skippat allt detta och strömlinjeformar de många spelsystemen så att de faktiskt känns belönande för spelarna. Och i hjärtat av detta ligger spelets nya Homestead-område.

"Homestead är vår tolkning av den amerikanska drömmen", berättar spelets Associate Producer Julien Laferrière för Eurogamer. "Här kan spelaren bygga sin egen liten stad."

"Precis som Ezio kastas Connor in i händelsernas centrum efter att personer i hans närhet drabbats av en stor tragedi. Och precis som Altair får vi följa hans mognad när en mentor tar honom under sina vingar."

Den nya hjälten Connor, som är till hälften infödd Amerikan, kommer att spela en stor roll i stadens tillväxt, då hans personliga resa påminner om den som tidigare huvudpersoner gått igenom. Precis som Ezio kastas Connor in i händelsernas centrum efter att personer i hans närhet drabbats av en stor tragedi. Och precis som Altair får vi följa hans mognad när en mentor tar honom under sina vingar. I Connors fall heter mentorn Achilles, och han är en äldre mästarassassin av brittiskt och karibiskt ursprung.

"Han är inte din Leonardo da Vinci", förklarar Laferrière, och syftar på Ezios uppfinnarkompis. Achilles blir kvar i Homestead medan du är ute på dina äventyr, men han kommer även att ingå i flera uppdrag.

De två karaktärernas roller förmedlas väldigt väl i ett ögonblick när den hetlevrade assassinen ger sig ut i strid. När Connor lämnar Achilles hugger han in en yxa i en närliggande dörrkarm. Han förklarar att hans stam har som sed att låta yxan sitta fast i träet tills han återvänt från sitt uppdrag. "Kunde du inte bara ha använt ett träd?", frågar Achilles med en suck.

Laferrière beskriver Homestead som en "personlig" bas för Connor, men det innebär inte att du spelar Assassin's Creed: The Sims med dina bybor. "Det handlar inte om att byta färg på tegelväggarna eller taket", förklarar han. I stället förändras bosättningen av personerna som flyttar dit, och platsen kommer att fyllas av deras berättelser. Som tack för mat och husrum belönar de dig med uppdrag och sina egna färdigheter. De kan exempelvis vara bönder, trädhuggare eller snickare. Och Laferrière är noga med att poängtera att de inte är slavar på något som helst sätt. Connor är "mer som deras chef".

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Tom Phillips

Tom Phillips

News Editor

Tom is Eurogamer's news editor. He writes lots of news, some of the puns and all the stealth Destiny articles.

Fler artiklar av Tom Phillips