Veckans Retrokanon: Sam and Max Hit the Road

Och Retrokalkonen: The Neverending Story

Veckans Retrokanon är en återkommande torsdagsföljetong här på Eurogamer, då vi presenterar ett spel vi kanske misstänker att du glömt men som på sin tid var riktigt bra. Veckans Retrokalkon är ett spel inom samma genre, fast denna titel får mer än gärna glömmas bort i all evighet.

Tanken är att spelen ska hänga ihop någorlunda rent genremässigt och presentera det bästa och det sämsta från en tid som flytt. Spelen vi kollar på kommer företrädesvis från C64, A500, Atari, NES, SNES, Saturn, Dreamcast, SEGA Master System och SEGA Mega Drive och ska ha rätt många år på nacken. Call of Duty: Modern Warfare duger alltså inte.

Veckans Retrokanon: Sam and Max Hit the Road (PC, 1993)

Att seriefigurer, filmhjältar och bokkaraktärer får egna roller i datorspel har varit en ihållande trend ända sedan spelen tog sig till hemmen från arkadhallarna. Särskilt lite friktion på resan från papper till skärm kan nog tokdeckarna Sam & Max ha haft, eftersom seriens skapare Steve Purcell faktiskt arbetade på LucasArts när det begav sig.

"För egen del var Hit the Road ett av de första äventyrsspelen som på allvar introducerade animeringar som närmade sig tecknad film."

1
'Mot världens största garnnystan!'

Som ett direkt resultat av detta debuterade den hårdnackade humorserien år 1993 till PC i Sam & Max Hit the Road, vilket lätt byggde på serieäventyret On the Road från 1989. Spelet var det nionde att använda sig av välkända SCUMM-motorn och det första i en rad efterföljande Sam & Max-äventyr, av vilka vi säkerligen inte sett det sista ännu.

För egen del var Hit the Road ett av de första äventyrsspelen som på allvar introducerade animeringar som närmade sig tecknad film.

Några år senare släpper Pixar den animerade filmen Toy Story, som var det första helt datoranimerade verket på vita duken. Datorerna var med andra ord ikapp den tecknande handen, och även om det dröjde innan film och spel var av ungefär samma kvalitet rent grafiskt så var för mig Sam & Max ett stort steg.

I Hit the Road får Sam & Max i uppdrag att finna den nedfrusne snömannen (eller Bigfoot, för att vara exakt) Bruno. Resan tar dem till allehanda märkliga platser över den nordamerikanska kontinenten, och inte sällan är det mer eller mindre långsökta kombinationer av olika föremål som tar dig framåt.

I dag är det Telltale Games som tagit över Sam & Max, och även om jag uppskattar även dessa senare äventyr är det alltid svårt att överträffa ens första möte. Jag hyser dock gott hopp om fortsatta högkvalitativa möten med den hattbeklädda hunden och den smått psykopatiske kaninen.

Veckans Retrokalkon: The Neverending Story (C64, 1985)

2
Ok, allt vi ville göra var ju att rida på den gosiga turdraken - och så fick vi det här!

Om dagens generationsfilmer från bokoriginal heter Hunger Games eller rentav Harry Potter, så var The Neverending Story (Den oändliga historien) något liknande för oss som var unga på 80-talet.

Limahl sjöng ledmotivet, som direktkopierades i en SID-version in i C64-spelet - och detta var ungefär det enda bra med hela spelet. Inte mycket i Michael Endes originalmanus letade sig fram till någon större succé i datorspelet, som var ett klassiskt textäventyr med enstaka bilder.

Det hela var svårt att följa, texten var för lång och krånglig för den tidens typsnitt och upplösning - och det påminde väldigt lite om den film, eller för den del den bok - en hel värld lärt sig att älska.

En högst ändlig historia, med andra ord. Men ledmotivet (nedan) av Limahl har ju överlevt till att bli en klassiker.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (4)

About the author

Jimmy Wilhelmsson

Jimmy Wilhelmsson

Eurogamer.se - Editor

Jimmy är redaktör på Eurogamer.se och har varit med sedan C64:ans glada dagar. Hans favoritsyssla är att gräva i saker du inte visste att du bryr dig om.

Relaterat material

FeatureTrailern - spelvärldens samhällsfara nummer ett?

Alex om ständigt krossade förväntningar i spelvärlden.

FeatureThrowback Thursday: Eternal Sonata

Så mycket mer än bara ett spel.

FeatureThe Witcher III: En värld utan kompromisser

Adam har fått chanen att intervjua Witcher-teamet om spelvärlden i deras efterlängtade rollspel.

Tävling: Vinn massor av Fallout-prylar

Prylar och loot - vi tävlar ut ett härligt Fallout-paket.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading