Efter Gears of War 3 (8/10) tog den tänkta trilogin slut, men eftersom spelserien är så pass populär fanns det givetvis alltid planer på att göra nya spel. Utvecklaren Epic tar ett steg tillbaka för att låta Bulletstorm (8/10)-utvecklaren People Can Fly gå tillbaka i tiden. Betyder det att vi får en blek kopia av originalet? Knappast.

1
Ett nytt spel kräver nya fiender.

Sett till hur själva spelandet fungerar har Gears-serien alltid varit ett mycket bra föredöme. Kontrollen lyckas förmedla en tung känsla i rörelserna samtidigt som det inte blir någon kompromiss när andra saker, såsom skjutande och granatkastande, ska göras. Denna väloljade maskin är lika klockren i Gears of War: Judgment, och de har faktiskt stoppat in två saker som gör spelandet ännu roligare.

Det rör sig inte om något originellt, utan det är stjärnpoäng och valfria bonusuppdrag. Precis som med bokstavsbetygen i japanska actionspel handlar det om att du ska vara så effektiv som bara möjligt. Resultatet gör att din valda karaktär får erfarenhetspoäng beroende på hur bra du har varit. De valfria uppdragen har samma roll som du kan förvänta dig - döda alla med endast ett vapen, endast huvudskott eller något liknande. Däremot har en av konsekvenserna skapat en intressant twist.

Om du misslyckas med ditt uppdrag får du nämligen börja om från början av banan. Med andra ord handlar det inte längre om några sköna bonuspoäng, utan du måste även riskera att behöva göra om saker. Just detta har jag efterlyst länge, så denna funktion får ett varmt välkomnande av mig.

En annan trevlig liten sak är hur de har implementerat ett nytt element i dess populära och fantastiska flerspelarläge med fiendevågor. Numera kan du också välja att behöva skydda något på banan, något som bör resultera i ännu bättre lagtaktik än tidigare. Det är just sådant som tar läget till den absolut högsta nivån. För övrigt kan du nu också välja mellan fyra olika klasser så att gänget kan ta sig an viktiga roller. En kan hela, någon annan kan ge ammunition och så vidare. Åter igen är det inget originellt, men tillför ändå något som gör allt ännu roligare.

Som du förstår är spelandet till och med snäppet vassare än tidigare upplagor, baserat på de 60 minuter som jag fick testa Gears of War: Judgment. På grund av den begränsningen kan jag inte ta reda på om de har lyckats hela akilleshälen från trean - berättelsen. Det är enkelt att snacka bort det genom att ge all fokus på spelandet snarare än handlingen och karaktärsuppbyggnaden, men för mig är det en minst lika viktig del ifall spelet i sig ger utrymme för den aspekten. Just nu kan jag bara hålla tummarna och hoppas att den polska utvecklaren inte bara har vässat spelmekaniken, utan även berättelsen.

Gears of War: Judgment släpps den 22 mars till Xbox 360.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)