Krönika: Det var inte bättre förr!

Kristoffer lever hellre i nuet

Under de kommande dagarna har vi tänkt ha en temavecka med tidsresor i fokus här på Eurogamer Sverige inför den stundande releasen av Sly Cooper: Thieves in Time (läs vårt förhandstest här). Detta ämne fick mig osökt att fundera på hur spel har utvecklats under alla dessa år - var det verkligen bättre förr som så många säger?

1
Pong kom 1972 som en modernare variant av Tennis for Two från 1958.

Mitt svar på den frågan är ett stort nej!

Om vi reser tillbaka så långt som till 1972, då elektronisk underhållning fortfarande var något väldigt nytt och litet, fanns det egentligen bara ett enda digitalt spel som hade nått någon kommersiell framgång och det var det bordtennisliknande spelet Pong. Även om det till viss mån kan vara underhållande att spela än idag tror jag att de allra flesta kan hålla med om att titeln inte på långa vägar står sig mot dagens mer lyckade spel. Ett noll till nutiden!

Spolar vi fram några år och tar oss till den tidsperiod som många kommit att kalla för tevespelens guldålder - huvudsakligen det glada 80-talet och till viss del även tidigt 90-tal - blir det lite svårare. Under denna era var ramarna för hur spel skulle se ut inte riktigt definierade ännu, vilket ledde till att kreativiteten var stor och det dök upp helt nya spelgenrer med tätare mellanrum än det släpps Call of Duty-spel idag.

Jag tycker dock att denna kreativitet i allra högsta grad lever kvar och till och med är större i dagens spelklimat. Det märks bara inte lika tydligt då branschen har växt explosionsartat sedan 90-talet och storföretag som inte vågar satsa miljoner dollar på något helt oprövat oftast syns bättre än de nyskapande titlarna.

2
Mega Man 9 släpptes 2008, men såg ut och lät precis som ett NES-spel.

"Nyversioner av spel såsom Pac-Man Championship Edition DX är så otroligt mycket bättre än originalspelen från 80-talet att det nästan blir löjligt att jämföra"

Efter en snabb titt på en uppsjö av Kickstarter-projekt, spelutbudet på Xbox Live Arcade eller något forum för indieutvecklare märks nämligen att det kläcks minst lika många häpnadsväckande idéer idag som för 20-30 år sedan - dessutom är de oftast mer finslipade och bjuder på något som inte vore möjligt på andra sidan millenniumskiftet. Fenomen som Journey (10/10), Minecraft och Dear Esther visar exempelvis att spel inte längre bara är ett simpelt tidsfördriv. Idag erbjuder istället spel oss deltagande i sociala experiment, de låter oss forma våra egna världar och förmedlar känslor i engagerande historier på sätt som skulle vara omöjligt i andra medier.

Ett annat exempel på att kreativitet och spelbarhet blivit bättre med åren märks tydligt i vad som kallas för nyretro. Med samma tekniska begränsningar som i slutet av 80-talet bjöd för bara några år sedan Capcom och Inti Creates oss på Mega Man 9 och Mega Man 10 (8/10). I dessa uppföljare på den populära spelserien såg allt ut och lät exakt som ett NES-spel, ändå bjöds vi på en uppsjö spelmekaniska experiment och idéer som var fantasifullare och kreativare än någonsin. Jag skulle även vilja påstå att nyversioner av spel såsom Pac-Man Championship Edition DX (10/10) är så otroligt mycket bättre än originalspelen från 80-talet att det nästan blir löjligt att jämföra.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (9)

About the author

Kristoffer Nyrén

Kristoffer Nyrén

Skribent

Speltok från den stora ön i väst som just nu klädd i läderlappsdräkt varvar svettande i dansspel till Kinect med bilspel och galen japansk strategi.

Relaterat material

FeatureEurogamer räknar ner till Retrospelsmässan: Retroflörtandets utveckling

Alex önsketänker och hinner dessutom med att samtidigt bekänna färg.

FeatureHär är allt du behöver veta inför E3 - Del 2

Den efterlängtade fortsättningen är här!

FeatureFörtitt: Hitman

Petter har myst runt i betan till den kommande lönnmördarsimulatorn.

FeatureVad spelar vi i helgen? (17-19 juni)

Orkar vi mer spel såhär post-E3? Har påven en konstig hatt?

Andra saker på sidan...

Kommentarer (9)

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading