Sverige-exklusivt förhandstest: Injustice: Gods Among Us

Eurogamer har träffat spelets producent

"Vi ville göra något annorlunda. Saker som skulle vara blasfemi att lägga in i Mortal Kombat", berättar Hector Sanchez.

Producenten för Injustice: Gods Among Us står och skakar i det iskalla visningsrummet. Under visningen av spelets olika delar glider han flera gånger över i en jämförelse med studions långkörare Mortal Kombat (8/10). Den stora skillnaden är förstås att i Injustice är ultravåldet utbytt mot hjältarna och skurkarna från DC Comics digra bibliotek. Men blod eller ej, våld finns det gott om i Injustice, även om det är mer åt matinéhållet.

När Aquaman utför sin superattack fyller en flodvåg arenan. Bland fiskar och vågor greppar han nonchalant sin treudd och spetsar motståndarens Catwoman. Han följer upp det med att genom en snärt med handleden lyfta upp henne rakt i käftarna på en förbipasserande haj som tuggar henne i bitar.

"Alltså, det är ett slagsmålsspel så det är klart att det kommer att finnas likheter. Det finns bara så mycket du kan göra med ett slagsmålsspel, men vissa saker har förändrats", kontrar Hector Sanchez när jag får träffa honom i enrum en liten stund senare.

Jag måste medge att skillnaderna mot Mortal Kombat märks tydligt. De fyra attackknapparna har bytts ut mot tre och en den fjärde har blivit specialattack. Det är den som Green Arrow skjuter pilar med, Jokern använder för att kasta giftgas och som Superman blir extra superstark av. Möjligheten att använda föremål i omgivningen för att skada motståndaren är också ny, likaså miljöbytena under slagsmålen som sker när den ena spelaren drämmer den andra av spelplanen.

"Vi skulle inte vilja vara de där arroganta typerna som får Batman att döda någon för första gången. Jag menar, han är en karaktär som funnits i typ 70 år - varför skulle vi vilja vara den som får honom att döda någon?"

harley-grundy
Solomon Grundy kommer lära sig att aldrig underskatta aldrig Harley Quinn

Kontrollerna känns väldigt smidiga och nybörjarvänliga förutom blockeringssystemet. Istället för en speciell blockknapp använder du, precis som många andra spel i genren, bakåtpilarna. Det är inte problemet, däremot känns det som att lite väl många attacker går rakt igenom - men kanske är det ett medvetet val för att snabba upp striderna. Men framförallt är det väl det där med döden som skiljer Mortal Kombat och Injustice åt.

"När det står Mortal Kombat i titeln förväntas det liksom blod och våld och sånt och att inte ha den förväntningen är befriande. Samtidigt är Injustice väldigt brutalt och det är fortfarande väldigt våldsamt och det finns en intensiv och mörk stämning spelet igenom men det är inte LIKA illa som Mortal Kombat", menar Hector Sanchez.

"Vi skulle inte vilja vara de där arroganta typerna som får Batman att döda någon för första gången. Jag menar, han är en karaktär som funnits i typ 70 år - varför skulle vi vilja vara den som får honom att döda någon?".

superman-batman
Injustice kanske ger oss det slutgiltiga svaret på vem som vinner mellan Superman och Batman

Det är både en utmaning och en tillgång att Netherrealms jobbar med så inarbetade karaktärer. Alla har en relation till Batman genom serier, filmer eller spel vilket säkert lockar köpare men samtidigt kommer han med restriktioner eftersom han är ett så inarbetade varumärken. Hector Sanchez menar ändå att de haft rätt så stor frihet med hur de vill utveckla karaktärerna och nämner Superman som exempel.

"När vi gick till DC med vår ursprungliga idé berättade vi att vi ville göra Superman till skurken och det var ett så unikt koncept för dem eftersom Superman alltid har varit den här helyllekillen. Men vi ville smutsa ned honom lite och göra honom lite ond och de var helt okej med det eftersom det passade in i vårt spelkoncept".

"Självfallet vill vi inte gå för långt ifrån karaktärernas essens men vi vill definitivt göra vår tolkning av dem. Det här är Netherrealm-versionen av karaktärerna. Det är coolt på samma sätt som att se hur olika serietecknare gör sina egna tolkningar av DC-karaktärer och nu får du se en spelstudio göra sin".

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Simon Campanello

Simon Campanello

Nyhetsredaktör

Har en hemlig svaghet för att kombinera folköl med samarbetsspel som har trollkarlar och blixtar. Barndomshjälte: Commander Keen.

Relaterat material

FeatureTrailern - spelvärldens samhällsfara nummer ett?

Alex om ständigt krossade förväntningar i spelvärlden.

FeatureThrowback Thursday: Eternal Sonata

Så mycket mer än bara ett spel.

FeatureThe Witcher III: En värld utan kompromisser

Adam har fått chanen att intervjua Witcher-teamet om spelvärlden i deras efterlängtade rollspel.

Tävling: Vinn massor av Fallout-prylar

Prylar och loot - vi tävlar ut ett härligt Fallout-paket.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading