Det tog sin lilla tid, men till slut stoppade jag in Metro 2033 i min Xbox 360 för att spela en titel som väldigt många har rekommenderat. Efter att sluttexterna rullar känner jag att det kanske inte är något jättebra spel, men det finns en hel del positiva element som skulle kunna lagas eller putsas till lite.

1
Det är dags att ännu en gång ta på sig gasmasken.

Något som störde mig hela tiden är att de datorstyrda medhjälparna och nästan samtliga fiender är genomkorkade. När jag pratar med spelets producent hävdar han bestämt att den aldrig var dum, utan att den var trasig. Allt skulle vara fixat med Metro: Last Light. Och det har han helt rätt i.

Under min timme med spelet ser jag genast att alla sköter sig, trots att detta ändå inte är en färdig version. Och tro mig - jag testade ett flertal olika saker för att eventuellt kunna rubba dem.

En annan grej som störde mig smått med ettan är hur många skott som alla monster tål. Jag kunde på en normal svårighetsgrad tömma två till tre magasin med ammunition utan att fälla det muterade monstret. Även på denna front har utvecklaren 4A Games lärt sig en ordentlig läxa och valt att balansera till det hela.

Metro: Last Light är dock lika berättelsedriven som föregångaren, så handlingen och karaktärerna är minst lika viktiga, om inte ännu mer. På grund av en begränsad speltid är det svårt att få en helhetsbild av allt, däremot märker jag att de regisserade händelserna i princip kan starta när som helst utan att jag inte blir medveten om det. Att se resultatet av mina till slut helt menlösa knapptryckningar är inget som direkt peppar upp mig.

Stämningen finns fortfarande där, trots att det stora, upplysta rummet på eventet samt begränsningen med hörlurar som ljudkälla (i jämförelse med ens hemmabio) borde ha dödat allt sådant. Hur det då kan vara i mitt eget hem vågar jag inte ens tänka på, men jag håller tummarna för att de åter igen har skapat ett ljud som fångar in mig totalt. Metro 2033 är bland de bästa ljudspåren någonsin, trots sin ringa ålder.

Sedan är jag också nyfiken om spelet kan erbjuda samma bredd. Enligt spelets producent ska du kunna skjuta eller smyga dig fram på ett gäng olika sätt. Just det sistnämnda är något jag inte riktigt håller med eftersom jag aldrig lyckades upptäcka fler än en genväg som kunde ta fram mig utan att märkas, så jag har svårt att se hur bandesignen ska kunna toppa mästerliga Dishonored (9/10). Å andra sidan leder de kraftigt inom just detta område, men Metro: Last Light har helt klart stora ambitioner. Men räcker det hela vägen? Du och jag får svaret den 17 maj när det släpps till PC, PlayStation 3 och Xbox 360.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (11)

About the author

Jonas Aronsson

Jonas Aronsson

Contributor