"Inget håller oss tillbaka!"

Normalt sett är det spelvisionärerna Peter Molyneux och David Cage som använder sig av stora ord som i princip är omöjliga att hålla, men nu är det svenska DICE som antagligen kommer att få förklara deras definition av just dessa ord i samband med första visningen av Battlefield 4. Lars Gustavsson, creative director, skrattar gott när jag upprepar detta citat för honom.

"Vad vi syftar på är att det rent kreativt sett inte finns något som håller oss tillbaka. Det går naturligtvis inte att syfta på teknik eftersom det alltid finns ett tak", säger han om ordvalet från presentationen som hölls dagen innan. Den visningen handlade enbart om kampanjen, så information om flerspelarlägen får vänta tills E3-mässan sparkar igång i början av juni.

Jag blir inte speciellt förvånad över att det ägnas två dagar åt att visa upp och prata om vissa delar från kampanjen. Battlefield 3 (9/10) visade nämligen upp ett sådant som var horribelt uselt. Faktum är att jag började fundera på att skita i den och bara hoppa på de klassiska flerspelarstriderna. Jag valde att fortsätta hela vägen, men sedan dess har jag inte ens tänkt tanken att spela den igen.

Men vilka förändringar kommer att ske? Jag vet ärligt talat inte, förutom att du ska kunna spela den med en eller flera kompisar.

"Jag blir inte speciellt förvånad över att det ägnas två dagar åt att endast visa upp och prata om vissa delar från kampanjen. Battlefield 3 hade nämligen en sådan som var horribelt uselt."

Presentationen visade upp ett förvisso snyggt regisserat klipp där du och andra soldater är mitt uppe i ett krig och kämpar, men jag får knappt se några konkreta exempel. Det är istället smådetaljer jag får kika efter, som att du kan använda dig av både modernt sikte och siktkorset på ett och samma vapen genom att vrida lite på det, eller att du den här gången får använda ett riktigt granatgevär istället för tillägget som finns i en viss vapenklass.

Nej, det enda jag får höra är väldigt kraftfulla ord utan någon som helst uppbackning av vad som sägs. Direkt efter visningen forslar vi över till Café Opera för att både jobba och festa. Jag skippade den senare biten, utan ägnade istället min tid på plats åt att gå på tre olika presentationer - kampanjen, Frostbite 3 och art direction.

Även där var det bara stora ord utan att visa några exempel. Istället blir det den ena stillbilden efter den andra samtidigt som klyschorna haglar.

"Karaktärerna är viktiga", "relaterade situationer för spelaren", "allt material ska ha ett syfte" och "spelet ska agera efter hur du vill spela" är bara några exempel på vad som sägs under något som i andra branscher skulle kunna kallas för väckelsemöten.

Det sistnämnda citatet är extra intressant eftersom Call of Duty. Black Ops II (9/10) har i sin kampanj gett dig möjligheter att påverka handlingen och utveckling av karaktärer. Det visar sig dock enbart vara en petitess.

"Valen du får göra har inget med handling att göra, utan du ska kunna välja och vraka bland de vapen som finns och hur du vill attackera eller försvara", säger Gustavsson. Med andra ord blir det ungefär som vanligt, fast med lite, lite mer bredd den här gången.

Däremot kan han redan nu avslöja två saker. Först och främst kommer nedsättande ord att försvinna helt ur vokabulären, men svordomar kommer att finnas kvar eftersom de vill behålla en "autenticitet" i Battlefield 4. Det är helt rätt väg att gå, däremot blir det direkt löjligt när jag får bekräftat att du inte kan vara kvinna vare sig i kampanjen eller i flerspelarläget. Till en början säger Gustavsson en rad diplomatiska saker för att försöka få mig att bli nöjd med svaret, men jag ser snabbt igenom det och lyckas få honom att säga den verkligen anledningen - demografin.

"Undersökningarna visar en klar majoritet för män, så vi måste ur ett kommersiellt perspektiv lyssna mest på dem", säger Gustavsson väldigt snabbt för att kunna lämna detta känsliga ämne för att prata om andra saker.

Jag är fortfarande optimistisk om Battlefield 4. Trean har gett mig hundratals timmar av underhållning, ilska, frustrationer, glädje och andra slags känslor. Det jag ställer mig undrande över är om de faktiskt har lyckats bättre på de områden som var mindre bra eller rent sagt riktigt usla.

Svaret fick jag inte den här gången, men jag hoppas att konkreta uppgifter dyker upp i framtida sessioner med titeln.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (3)

About the author

Jonas Aronsson

Jonas Aronsson

Contributor