Resident Evil: Revelations är en portning av 3DS-spelet (läs recensionen här!) som släpptes för drygt ett år sedan. För er som inte spelat igenom den titeln kan jag berätta att detta är en historia där huvudpersonerna är Resident Evil-veteranerna Jill Valentine och Chris Redfield uppbackade av tjocke Parker Luciani respektive pinnsmale Jessica Sherawat. Tanken är komisk effekt antar jag, men den infinner sig inte under min testsession.

1
Pang! Pang!

Historien kretsar kring en ondskefull terrororganisation som attackerat en konstgjord flytande stad med biologisk krigsföring och indirekt tvingat myndigheterna att förstöra staden. I jakten på ondingarna hamnar Jill och Parker på en båt samtidigt som Chris och Jessica letar efter samma skurkar i ett kargt vinterlandskap.

Handlingen är extremt krystad och röstskådespelet får mig att längta tillbaka till den tid då det inte gick att ha talade repliker i spel. Dialogen matchar skådespelarnas bristande förmåga att förmedla mänskliga känslor. Resultatet blir passerar "så dåligt att det blir bra" och åker hela vägen ut till smärtsamt.

Detta byggdes som sagt för Nintendos bärbara konsol 3DS. Portningar uppåt i den grafiska hierarkin blir sällan speciellt bra. Resident Evil: Revelations är inget undantag. Nog för att spelet ska utspela sig mellan fyran och femman, men måste det se ut som att det gjorts mellan fyran och femman för det?

"Portningar uppåt i den grafiska hierarkin blir sällan speciellt bra. Resident Evil: Revelations är inget undantag."

Det största felet ligger i monsteranimationerna som absolut inte håller denna generations klass. När monstren glider mer än de går eller springer är något fel. Spelarmodellerna är lite bättre, men framför allt i de mellansekvenser som inte är förrenderade ser hjältarna riktigt taskiga ut.

Jag har fått spela de första sex kapitlen och det enda som låg närmare Resident Evil 6 (7/10) än Resident Evil 4 är att det går att röra sig och sikta samtidigt. Den handhållna virusmätaren Genesis är en central del av det här spelet, och den skulle kanske kunnat skapat en ny och intressant mekanik. I början är det lite roligt att leta hemligheter och skanna av monster för att få extra uppgraderingar men det leder inte riktigt någonstans. Nog hade Capcom kunnat göra något roligare med en viruskamera än att använda det för att ge spelare extra hälsopaket? Variationen är noll och det går rätt snabbt innan jag slutar använda skannern annat än när den behövs för att föra handlingen vidare.

Miljöerna består till mångt och mycket av korridorer och lutar mer åt det skräckinspirerade hållet, något som passade mycket bättre med fasta kamerapositioner. Men då Resident Evil numera är mer action än överlevnad (det är inte ens tunt med ammunition) ska det skjutas en massa och då är det mer praktiskt med över axel-vy.

Tyvärr verkar Revelations vara precis så korkad som RE-spel brukar vara men utan charmen som får oss att glömma konstiga pussel och överkomplicerad dialog. Jag spelade igenom Resident Evil 4 fem gånger på tre olika konsoler men hade svårt att orka med ens de fyra timmar som det tog att knäcka det här förhandstestet.

Värst är de situationer då det ska skapas omväxling från skjutandet. Vid ett tillfälle vrickar Chris en fot, precis när han överfalls av massa elaka mutantvargar. Chris kan bara skjuta sin pistol i halvliggande ställning och detta hade kunnat bli bra om sekvensen inte varit extremt utdragen. Jag önskar nästan att de istället skulle tryckt in en sekvens där du så snabbt som möjligt ska trycka på en specifik knapp. Irritationen blir mångdubbel då det visar sig att det räcker med att Jessica drar upp honom för att han ska kunna röra sig vidare. Utan att halta eller på något sätt visa upp symptom av den skada som fick honom att sprattla på ryggen som en felvänd sköldpadda i vad som kändes som tio minuter.

De bossar jag stöter på är lika dumma. En av dem besegrar jag genom att skutta fram och tillbaka genom ett fönster ut på en balkong. Dumbossen kan nämligen inte slå mig genom fönstret så han måste vandra tillbaka runt hörnet och gå in genom dörren, vilket tar tid som jag spenderar genom att fylla hans feta röv full med bly. När han kommer i närheten är det bara att hoppa ut på balkongen och stackarn får lomma tillbaka. Med en ändalykt fylld med hagelammunition.

Resident Evil: Revelations kan inte vara intressant för någon annan än den som verkligen behöver ha alla Resident Evil-spel i sin samling och inte har en 3DS. Jag har mycket svårt att spelet ska kunna sega sig upp till "acceptabelt" innan slutet av maj när spelet släpps till PC, PlayStation 3, Wii U och Xbox 360.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)