När vitryska Wargaming.net släppte lös sina stridsvagnar mot en oförberedd spelmarknad blev det en minst sagt framgångsrik kampanj. De visade att gratisspel visst kunde kombineras med en ekonomisk modell som tillät även icke betalande spelare att ha roligt. Efter några år av expansioner och förbättringar har det nu blivit dags att ta kriget till skyarna i World of Warplanes.

1
Action! Gratis! Flygande tankbilar!

Precis som namnet antyder gör de ingen hemlighet av att det här är ett spel som helt går i spåren av World of Tanks larvfötter. Faktum är att i mångt och mycket är World of Warplanes en karbonkopia av sitt äldre syskon. Stridsvagnarna är utbytta mot flygplan och marken har flyttats ner något hundratal meter men den som spelat det tidigare spelet kommer att känna igen sig väl på det nya slagfältet.

Spelet börjar i min hangar där jag kan välja bland de flygplan jag har eller köpa fler om jag redan har samlat på mig tillräckligt av spelets tre valutor. Dessa är följande; erfarenhet, som fås från att spela och används för att forska fram tillgång till nya plan och uppgraderingar för dessa, krediter som också samlas genom att spela och används till att köpa de plan och uppgraderingar du forskat fram. Den tredje valutan är guld och den köps för riktiga pengar och kan göras om till de andra valutorna eller användas till att köpa vissa premiumenheter.

Det ekonomiska systemet är med andra ord detsamma som i World of Tanks och har där visat sig fungera väl. Tanken är i förlängningen dessutom att ekonomin ska bli gemensam för alla spel i World of-familjen, så det du tjänar i stridsvagnstrider ska kunna användas för att köpa nya flygplan och vice versa.

Så fort jag har valt mitt plan i hangaren kan jag ändra hur planet är målat och utrustat. Alternativen är inte fullt utvecklade än men redan finns tillräckligt med möjligheter för att ge mitt plan ett unikt utseende.

"Det är dumt att laga det som inte är trasigt sägs det ju och därför har Wargaming.net inte försökt förändra för mycket i sitt redan lyckade spelkoncept."

När jag ger mig in i själva krigandet slås jag direkt av hur snygga och detaljerade kartorna är trots att de är rejält stora. Självklart spricker fasaden lite vid riktigt nära granskning men när jag är så nära marken och nosar har jag ofta annat att bekymra mig om. Redan i det betastadie som spelet befinner sig i nu är det ett klart visuellt tilltalande krig i skyarna.

Wargaming.net har valt att göra det lätt att komma igång med en match och därför startar alla plan i luften redan på väg mot fiendens område. Att flyga planen är dessutom lättare än jag förväntade mig. Både handkontroll och kombinationen mus och tangentbord fungerar utmärkt. En sak som dock gör det lite svårare än World of Tanks är att det är betydligt lättare att dö av omgivningen här. Havet, marken och bergväggar skördar alltid några flygplan varje match. Filmskadad som jag är har jag till exempel flera gånger försökt mig på att flyga lite för nära marken i hopp om att den som förföljer mig inte ska klara följa de riktigt snäva manövrarna och istället krascha mot marken. Det har visat sig vara en inte helt vattentät strategi.

Varje match varar i maximalt 15 minuter och vinns antingen genom att alla plan i ett lag blivit nedskjutna eller om det ena laget lyckats förstöra tillräckligt många markmål för att uppnå "dominans" på kartan. En trevlig funktion är att jag inte är tvungen att vänta ut hela matchen om jag blir nedskjuten i början, utan kan gå tillbaka till min hangar, välja ett nytt plan och ge mig in i nästa strid och sedan få mina poäng i efterhand.

Flygplanen i spelet är från flygstridernas guldålder med allt från 1930 till tidigt 1950-tal representerat i form av både lättare stridsplan och lite tyngre plan som kan bestyckas med bomber eller raketer. I dagsläget finns ett 70-tal plan från Japan, USA, Tyskland och Sovjetunionen, men att ha ett spel om krig i luften utan att ha med brittiska flygvapnet känns otänkbart, så jag tror vi kan räkna med att det kommer läggas till fler plan och nationer.

Det konto jag använt när jag testat spelet var fullproppat med massiva mängder av spelets valutor för att jag ska ha kunnat köpa alla plan jag velat testa, men jag har också förstått hur stark del själva belöningsstegen är i spelglädjen. Det är i och för sig inte fy skam att flyga runt och uppleva de hektiska luftstrider som själva matcherna bjuder på, men utan drivet att uppgradera och hela tiden förbättra sin flygarsenal hade nog livslängden på spelet varit betydligt kortare.

Det är dumt att laga det som inte är trasigt sägs det ju och därför har Wargaming.net inte försökt förändra för mycket i sitt redan lyckade spelkoncept. Den som älskar att glida runt med stridsvagnen idag kommer snart att kunna pröva sina vingar i en bekant miljö, men de som avfärdat upplägget i World of Tanks kommer knappast övertygas av dess luftburna motsvarighet.

World of Warplanes är redan fullt spelbart skick, men kommer fyllas på med innehåll och finslipas inför släppet senare i år.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Mattias Holmberg

Mattias Holmberg

Skribent

Göteborgsbaserad smålänning som varvar familjeliv i radhus med fältkampanjer över hexindelade kartor. Mattias första stapplande steg in i spelens förlovade värld var på familjens ZX81 med 1k i RAM och sedan dess ligger PC:n närmast hjärtat. Försöker påstå att han har bred spelsmak men menar antagligen att han både gillar realtids- och omgångsbaserad strategi.