Förhandstest: RuneScape 3

Teknikskifte för giganten inom onlinespel

"Det är som när någon säger att du behöver ta dig igenom de tre första säsongerna av en tv-serie innan den verkligen blir bra", säger senior narrative designer Dave Osborne med gravallvarlig röst innan han brister ut i skratt.

Han har en poäng - onlinerollspelet RuneScape är ett spel för fantasterna. Av de aktiva spelarna har fler än hälften hållit på i över fem år, en hissnande siffra. Spelet har nu mer än tio år på nacken, är marknadens största onlinerollspel som är gratis att spela och det är dags för att ta besten in i nästa tidsålder.

1
Stora världar kräver stora slott

Utvecklaren Jagex håller just nu på att arbeta på uppdateringen som går under namnet RuneScape 3. Det innebär i praktiken en flytt av allt det befintliga materialet till en helt ny spelmotor som drivs av HTML5 istället för dagens Java-teknik (mer om det i faktarutan till vänster). På dagordningen står rejält uppfräschad grafik, helt nytt soundtrack och anpassningsbart gränssnitt för spelarna. Ett ordentligt lyft från dagens RuneScape, som utseendemässigt sett inte är mycket att hänga i granen.

"Den nya versionen har en betydligt tydligare och trevligare färgskala, de musikstycken (i ordentlig ljudkvalitet) jag får lyssna på låter mycket välproducerade och antalet karaktärer med röster är tänkt att successivt mångdubblas."

Efter en stor presentation av Jagex visioner för spelet - mer om dessa senare - får jag sätta mig ned med en tidig version av RuneScape 3. Studion erbjuder ett axplock ur spelets gigantiska omfång och det är tänkt att de nya funktionerna ska visas upp på bästa möjliga sätt.

Till en början fungerar det bra i den trio testbanor som är tänkta att väcka upptäckarglädje. Visst, det är fortfarande inga imponerande visuella prestationer men - som Jagex själva upprepar in i leda - spelet körs faktiskt i en webbläsare helt utan installerat innehåll. Vattenreflektioner, högupplösta texturer och att föremål och landskapet syns på längre håll är nytillskotten som sticker ut. Det är helt klart ett stort steg framåt jämfört med dagens RuneScape, även om spelet rent grafiskt redan är ett gäng år bakåt i tiden trots att det inte ens kommit ut.

Värre är det när jag kommer till saker som strider, dialoger och uppdrag. Spelet är nästan löjligt svårstyrt och jag måste klicka på exakt rätt punkter för att få min karaktär att bete sig som jag vill. Stridssystemet slås halvt ur spel av att det inte går att se om jag kan använda mina aktiva egenskaper eller ej, skuggorna ser helt skeva ut och ljudet, som Jagex pratat så varmt om, knastrar och försvinner stundvis helt. En av studions anställda bekräftar misstankarna om att alla funktioner inte är implementerade i spelet och att det är en väldigt tidig utgåva jag får sätta mig ned med.

Det visar sig tyvärr att det ska bli värre tills spelet till sist kraschar helt, något både jag och flera av mina kollegor runt omkring råkar ut för under de två timmar jag sitter med spelet.

Om RuneScape 3 ska vara ute i skarpt läge redan till sommaren, som planerat, verkar det som att Jagex har ett hästjobb framför sig. Men andra saker kommer inte att gå att påverka i uppdateringar heller. Striderna känns till exempel fortfarande otroligt livlösa, mest som två robotar som står och slår på varandra och ibland går det med blotta ögat att se att de dödliga svärdssvingarna inte är i närheten av motståndarens kropp - lite som en dåligt koreograferad stumfilm.

Det finns förstås ändå en hel del ljusglimtar. Den nya versionen har en betydligt tydligare och trevligare färgskala, de musikstycken (i ordentlig ljudkvalitet) jag får lyssna på låter mycket välproducerade och antalet karaktärer med röster är tänkt att successivt mångdubblas. Det här är förbättringar som säkert kan locka fler spelare att dyka ned i oceanen av innehåll.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Simon Campanello

Simon Campanello

Nyhetsredaktör

Har en hemlig svaghet för att kombinera folköl med samarbetsspel som har trollkarlar och blixtar. Barndomshjälte: Commander Keen.

Relaterat material

Pokémon GO - Den ultimata guiden med de bästa tipsen

Allt du behöver veta för att fånga dem alla. Lita på oss.

FeatureVad spelar vi i helgen? (17-19 juni)

Orkar vi mer spel såhär post-E3? Har påven en konstig hatt?

RekommenderatRecension: Pokémon Go

Pokémon kommer till verkligheten.

FeatureSpelhistoriens största fenomen

Vad har fått hela världen att börja spela?

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading