Recension: Deadly Premonition: The Director's Cut

Mitt kaffe varnade mig för det här

En ung kvinna hittas brutalt mördad i den sömniga småstaden Greenvale i USA. FBI-agenten Francis York Morgan, som verkar lida av minst en grov personlighetsstörning, skickas till staden för att undersöka mordet, men upptäcker snart att saker och ting inte står helt rätt till i Greenvale. Detta är upptakten på Deadly Premonition, ett av de absolut märkligaste spel jag någonsin upplevt.

macka
York förbluffas av en sandwich

Influenserna från TV-serien Twin Peaks är ständigt närvarande i Deadly Premonition: The Director's Cut. Francis York Morgan delar många karaktärsdrag med den ikoniska FBI-agenten Dale Cooper; de pratar båda med personer som kanske existerar, de har väldigt specifika tankar omkring kaffe och fikabröd och de är båda smått excentriska i all sin genialitet. Även staden Greenvale och dess invånare påminner om David Lynchs klassiska TV- serie. Frågan är om spelet håller samma kvalitet?

Deadly Premonition (eller Red Seeds Profile som det hette i Japan) släpptes redan 2010, men i väst var det exklusivt för Xbox 360. Nu har utvecklarna Access Games finputsat spelet och släppt det exklusivt till PlayStation 3 i form av en Director's Cut-version.

Spelet är helt galet, i ordets allra bästa bemärkelse.

När det gäller presentationen märks det inte att spelet förändrats överhuvudtaget. Deadly Premonition är nämligen rent ut sagt gräsligt fult, med stela animationer, lågupplösta texturer och en bilduppdatering som ibland når samma nivå som en diabildsvisning. Röstskådespelarna är med något undantag skrattretande usla och kontrollen lämnar en hel del att önska. Då skall det dock nämnas att kontrollschemat gjorts om rejält från Xbox 360-versionen, som faktiskt var ännu värre. I övrigt skryter denna nya version med en utökad berättelse. Dessa nya tillskott är dock minimala och påverkar inte helhetsbilden av spelet i någon större utsträckning.

zach
Det finns mycket att säga om det grafiska. Det mesta är inte snälla ord.

Vi vet alla att presentation inte är allt när det gäller spel, utan andra egenskaper kan lyfta en titel till oanade höjder tack vare ett starkt narrativ eller andra unika styrkor. Det är här som Deadly Premonition briljerar som mest. Spelet är helt galet, i ordets allra bästa bemärkelse. Francis York Morgan är en av de mest underhållande och skruvade karaktärer jag någonsin kontrollerat i ett spel och hans monologer med karaktären "Zach" är underbara. På samma sätt är birollerna lika roliga som de är knäppa. Personligen blev jag extra förtjust i sheriffen George Woodman, en typiskt amerikansk tjurskalle som inte alls gillar Yorks inblandning i mordfallet. Det faktum att han äger två hantlar med namnen Arnold och Sylvester gör inte saken sämre på något sätt.