Att idag försöka ge sig in på MMO-marknaden (massivt online-flerspelartitel) är både riskfyllt och komplicerat. Det finns en hel rad olika aspekter att tänka på, som till exempel betalningsmodell, målgrupp och inte minst innehåll som gör just ditt onlinerollspel unikt på en ganska mättad marknad. Carbine Studios och NCSOFT har inte en enkel uppgift framför sig.

Det finns dock en del saker som talar för att Wildstar faktiskt kan slå sig in på marknaden. Till att börja med består utvecklarna Carbine av en hel del folk med rutin från sedan tidigare etablerade MMO-spel som till exempel World of Warcraft, Everquest och Warhammer Online.

Tillsammans har de skapat en ganska intressant miljö som består av lika delar science fiction och western och en skvätt fantasy ovanpå det. I området jag fick spela gick tankarna en aning mot tv-serien Firefly. Till skillnad från i princip alla andra konkurrenter har de även en ganska humoristisk attityd i berättandet, vilket känns som en frisk fläkt jämfört med alla andra gravallvarliga MMO-spel.

1
Vid tvekan, peka!

De satsar dessutom på ett intressant karaktärssystem som kallas Paths. Dessa vägar är ytterligare en form av specialisering utöver din ras och karaktärsklass. Vad detta i grund och botten innebär är att du får tillgång till uppdrag och utmaningar som är specifika för den väg du väljer.

"Den punkt som skiljer sig mest från traditionella MMO-rollspel är att striderna är ganska aktiva och dynamiska."

Det innebär att du kan få tillgång till områden eller innehåll som du inte kan nå annars, men alla vägar har även möjlighet att bidra till gruppen. När du utför dessa uppdrag får du specifika erfarenhetspoäng som heter Path XP, och denna nivå är skild från din traditionella karaktärsnivå och ger därför andra former av färdigheter när du går upp i nivå.

De vägar som förhandstestet fokuserade på är Settler och Scientist. Settlers har i sann nybyggaranda möjlighet att bygga strukturer i befintliga byar, och dessa strukturer kan vara allt från affärer till vaktposter. Allt du bygger ser till att samhället är bättre utrustat med försäljare och kanske till och med maskiner som ökar din hälsa temporärt, och alla kan använda detta.

Om du skulle känna dig orolig att en annan Settler kanske hinner före dig med att bygga saker är inte detta ett problem. Alla byggnader har en klocka som räknar ner och skulle den hamna på noll kommer byggnaden att försvinna igen. Du har dock möjligheten att fylla på tiden också, och slipper därför vänta på att byggnader ska försvinna.

Scientist fungerar ungefär på samma vis, fast istället för att fokusera på infrastruktur gillar vetenskapsmannen att analysera saker i omvärlden. Detta gör du med hjälp av en händig robot som du kan kalla fram för att skanna ett föremål, till exempel en kristall eller en växt. Den information du utvinner från detta resulterar i erfarenhetspoäng och eventuellt vidare information som kan leda dig till ett pussel.

Dessa pussel göra så att du låser upp hemliga områden där det finns bossmonster, som i sin tur leder till trevliga prylar du kan utrusta din karaktär med. Spelare som inte är Scientists kan inte öppna upp dessa områden, men det fina med systemet är att alla spelare som är i en grupp tillsammans med en Scientist kan komma in där. Detta uppmuntrar gruppspelandet istället för att tvinga det på dig.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Johan Lindros

Johan Lindros

Skribent

Skåning, gamer och hockeyfan. Med Atari 2600 som inkörsport till spelvärlden skapades en i stort sett allätare när det gäller spelgenrer, dock med en förkärlek för rollspel, en passion som endast matchas av känslorna för Philadelphia Flyers. Tycker att spel med delad skärm är ett av de mest underskattade nöjena som finns.