Förhandstitt: The Evil Within

Tillbaka till ondskans rötter

Polisbilen stannar utanför sjukhemmet och kriminalpolisen Sebastian kliver ur. Alla de andra bilarna runt omkring är förarlösa och ingen syns till på platsen trots att han och hans kollegor kallats dit. Det finns inga tecken på våld, bara en tom gård och Sebastian går in genom portarna till den stora byggnaden. Där inne tar historien snabbt en helt annan vändning.

Med The Evil Within vill Resident Evil-skaparen Shinji Mikami ta överlevnadsskräcken tillbaka till rötterna. I de sekvenser som jag får se märks det också att han sneglat över axeln både en och två gånger. Både Resident Evil och genren i stort har lämnat utsattheten till förmån för action, men när Sebastian tar de första vacklande stegen är det lätt att få hjärtat i halsgropen även som baksätesspelare.

I sjukhemmets storslagna lobby ligger blodiga, livlösa kroppar utströdda. Läkare, patienter, polis - alla är döda. Sebastian, som jag ser ur tredjepersonsperspektiv, hittar fram till husets övervakningscentral och på en av kamerorna ser han en till synes ostoppbar figur hugga ytterligare ett antal polismän till döds. Plötsligt dyker en likadan skepnad, kanske samma, upp bakom Sebastian och slår honom medvetslös.

När han kommer tillbaka till liv hänger han upp och ned, övervakad av en grov, otymplig figur. Ett slags Frankensteins monster som torterar och dödar. Genom lite listigt manövrerande lyckas Sebastian fly ur den omedelbara faran och en smygsession tar vid. Det gäller att undvika besten, hitta nycklar och ta sig osedd därifrån. Smygsystemet verkar vara det gamla vanliga, varken mer eller mindre. Det gäller att ta sig fram långsamt, ducka bakom pelare och kasta saker för att locka bort motståndaren för att klara sig helskinnad.

"På många sätt känns det som att Mikami och hans utvecklarlag sneglat friskt på just filmmediet."

1
Inte ens säkerhetskamerorna är säkra.

Men det är förstås ändå ingen situation som varar. Inom kort är Sebastian på flykt och här börjar skräckfilmsinfluenserna synas tydligt; Sebastian springer, snubblar och haltar framåt alltid ett halvt steg ifrån en säker död. På många sätt känns det som att Mikami och hans utvecklarlag sneglat friskt på just filmmediet. Det finns miljöer som är som hämtade ur splatterskräckfilmerna Saw och ett monster skymtas som är mer än lite likt flickan i The Grudge.

Men The Evil Within har trots allt fått stämpeln överlevnadsskräck och utöver de skrämmande korridorer som Sebastian jagas genom ska det finnas öppnar vyer, förklarar Jason Bergman som är ansvarig producent hos utgivaren Bethesda. Spelet är berättarmässigt helt linjärt men kommer att varva skräck, där det är väldigt regisserade händelser, och utforskning, där det finns lite större miljöer att utforska. Det sistnämnda kommer förmodligen också att vara lite mer actionfyllt eftersom jag får se en sekvens där det med pistol och fällor gäller att försvara sig mot en attackerande grupp zombielika varelser.

Samtidigt ska spelaren enligt Jason Bergman behöva lägga benen på ryggen bra mycket oftare än i de flesta andra spel.

"Du kommer att få springa ofta", berättar han och får motfrågan om det är det som är meningen med spelet, att man ska fly undan farorna.

"Meningen med spelet är att du ska bli skrämd, ofta", kontrar han.

The Evil Within släpps 2014 till PC, PlayStation 3 och Xbox 360. Spelet ska också komma till nästa generations konsoler men vilka det blir avslöjas på E3-mässan i juni.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Simon Campanello

Simon Campanello

Nyhetsredaktör

Har en hemlig svaghet för att kombinera folköl med samarbetsspel som har trollkarlar och blixtar. Barndomshjälte: Commander Keen.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading