Förhandstest: The Elder Scrolls Online

Inte direkt något Skyrim-MMO

Uppdraget börjar, som det så ofta gör i Elder Scrolls-världen, med en bortsprungen gris. Det var inte den utpekade bartendern som hade norpat den, grisen stod lugnt och bökade i en gränd bredvid några underliga rötter som en skäggig orch i magikergillet visar sig vara omåttligt intresserad av. En och en halv timme senare tar min sittning med The Elder Scrolls Online slut och då har jag tack vare grisen avvärjt ett lönnmord, kämpat mot en ond kult och räddat en hel by. En vanlig dag i Tamriel helt enkelt.

Egentligen är det ju genialt att förlägga ett onlinerollspel i den värld som gett oss succéer Morrowind och Skyrim (10/10) - det finns en färdig historia, en enorm fanskara och ett färdigt spelkoncept. Äventyrare har flockats till serien i snart 20 år för att utforska de stora vidderna som är proppfyllda av uppdrag, grottor och godsaker. Det jag får se av The Elder Scrolls Online är tyvärr inte fullt av någonting.

Jag får påbörja resan i huvudstaden Daggerfall, en av destinationerna man når efter att ha klarat spelets introduktion. Min karaktär är några nivåer över noll och jag kan fritt vandra staden fram. Precis som i Skyrim går det att växla mellan första- och tredjepersonsvy (även om det bara är den sistnämnda som fungerar ordentligt i den version jag får prova) och det finns massor av menlösa karaktärer runt om i staden som bara säger hej på utstuderade sätt. Rent utseendemässigt påminner spelet en hel del om just Skyrim men med mycket mer avskalade miljöer.

2013/articles//a/1/5/8/4/5/5/3/eurogamer-h3p1en.jpg

Efter några träiga dialoger är det dags att spöa fiender med mitt tvåhandssvärd. Spelet använder sig av ett system där man slår och blockerar med musknapparna medan aktiva färdigheter som magier och specialattacker används via snabbknappar på tangentbordet. Det är klart dugligt men inget speciellt spännande system.

Ett av Elder Scrolls-seriens signum är att dina färdigheter utvecklas i takt med att du använder dem och det finns ett spår kvar av detta i onlineversionen. Det finns några olika klasser att välja mellan och var och en av dem har tre unika färdighetsträd men de resterande grejerna finns tillgängliga för alla klasser. Precis som i huvudserien blir du bättre på yxstrid genom att använda just yxor men det tillkommer också erfarenhetspoäng som en bonus när du besegrar fiender eller klarar uppdrag. Det verkar gå att forma karaktären i rätt stor utsträckning och förhoppningsvis är systemet lika bra på att anpassa hjälten efter spelstilen som föregångarna.

2013/articles//a/1/5/8/4/5/5/3/eurogamer-bgq3zf.jpg

Det underliga med spelet är ändå att det känns så lite som just Elder Scrolls. Jag rör mig hela tiden i en nästintill linjär berättelse långt ifrån Skyrims upptäckarglädje. Där är det närapå omöjligt att fullfölja ett uppdrag utan att snubbla över ett övergivet slott, en underlig dialog och ett dussin sidospår. Här finns på sin höjd ett par fiender mellan destinationerna.

Uppdragen som jag får prova på är dessutom löjligt slätstrukna. Jag lägger tid på att släcka bränder i en by, döda tio vargar eller samla fem exemplar av någon monsterdel. Det finns inget som sticker ut eller ens känns intressant. Uppdragen bara flyter på i en strid ström utan någon känsla av variation.

Jag har bara snuddat vid en liten, liten del av The Elder Scrolls Online och det är svårt att veta vad som gömmer sig bakom hörnet, men inget av det som visades upp lockade till mer. Istället för Skyrims levande värld finns det bara ett tomt landskap att vandra omkring i och det ser som ut som vilket annat dussin-MMO som helst. Visst, jag stöter inte på några stora brister eller olidliga spelmoment, men under det här förhandstestet var det helt enkelt svårt att hitta en enda sak som gjorde spelet unikt.

The Elder Scrolls Online befinner sig just nu i stängd beta och spelet ska släppas till PC senare under 2013.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Simon Campanello

Simon Campanello

Nyhetsredaktör

Har en hemlig svaghet för att kombinera folköl med samarbetsspel som har trollkarlar och blixtar. Barndomshjälte: Commander Keen.

Relaterat material

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

Fredagsstreamen: The Division

Niklas och Lucas utforskar ett öde New York...

FeatureFörtitt: Dark Souls 3

Alex har återigen dykt in i From Softwares lika mörka som underbara värld.

FeatureFörtitt: Dark Souls 3

From Software är tillbaka med ännu ett ultrasvårt spel. Och jag hatar det.

FeatureVad spelar vi i helgen? (1-3 juli)

Hoppas det regnar! Sol är överskattat! Spela tv-spel hela helgen!

Andra saker på sidan...

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading