För ungefär ett år sedan insåg jag att det där klassiska "mellanåret" aldrig skulle komma för FIFA-serien. Frågan är snarare hur mycket bättre det kommer att bli vid det aktuella året.

Vi är dock i slutet av den nuvarande konsolgenerationen, så förbättringar i grafik, laddningstider och annat mer tekniskt är redan pressat så långt som det kan tas. Innovationerna handlar snarare om förändrade fysikmotorer, tillägg i regler och nya lägen. Just fysiken har varit huvudtemat för både FIFA 12 (9/10) och FIFA 13 (9/10), och i FIFA 14 handlar det om - just det - fysiken.

Tycker du att förra årets fysikförändringar ändrade mycket i sättet du spelar? I årets upplaga blir det ännu mer annorlunda.

Basen i årets nyheter handlar om bollmottagande. I tidigare versioner har detta varit relativt förlåtande. Du kanske tror att du just har slagit ett felpass, men det visar sig ändå komma till den tänkta adressen. Eller så är du kanske som jag och ofta valde snabbhet före det totala värdet eftersom den höga hastigheten kompenserar med råge för andra brister.

I FIFA 14 handlar allt om hur pass bra du kan hantera bollen oavsett om du får ett långpass, ett kort pass eller kanske skjuta på halvvolley. Med den mest realistiska spelarfysiken någonsin i ett fotbollsspel blir det till en början en stor utmaning att få spelaren att göra precis som du vill. Frustrationerna lär säkert komma i ett flertal läger, men det är egentligen inte spelets spel - det är du själv som måste förbättra dig.

"För mig själv känns det fortfarande roligt, speciellt då det mer än någonsin känns som att allt är upp till mig själv att avgöra."

Däremot är det förståeligt om vissa skulle tycka att EA Sports har gått för långt i sitt tänk om att skapa den bästa möjliga fotbollssimulatorn. De har dock valt att ändå sätta en gräns på realismen, något som berättas för mig när jag pratar med producenten Sebastian Enrique.

"Givetvis måste det sättas en gräns. Vi har valt att förenkla det något i exempelvis närkamper och hur du springer på planen. Vi kan inte glömma bort att det inte bara ska vara realistiskt, utan även roligt att spela", säger Sebastian Enrique till mig.

Frågan är dock var den gränsen går för de som lägger ned hundratals timmar per år för att virtuellt sparka på läderbollen. För mig själv känns det dock fortfarande roligt, speciellt då det mer än någonsin känns som att allt är upp till mig själv att avgöra. Jag kan inte längre ens försöka skylla ifrån mig på en oprecis kontroll - just nu känns det helt enkelt som att det inte kan bli så mycket bättre.

Men jag vet bättre nu. EA Sports kommer med största sannolikhet att toppa sig själva i framtida versioner. Nu med kommande PlayStation 4 och Xbox One lär det säkert till en början vara fokuserat på tekniska aspekter, för att sedan hitta nya sätt som gör att jag och miljoner andra människor gladeligen pyntar upp 600 kronor en gång per år för att få spela fotboll. Hur ska jag annars få se mitt kära Arsenal vinna titlar när styrelsen säljer alla toppspelare år efter år?

FIFA 14 släpps den 26 september till PC, PlayStation 3 och Xbox 360. Inget datum är satt för PlayStation 4- och Xbox One-versionerna. I dagsläget släpps inte spelet till vare sig Nintendo 3DS eller Wii U.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Jonas Aronsson

Jonas Aronsson

Contributor