Under senaste tio-femton åren har den romerska kulturen varit en stor inspirationskälla för underhållningsbranschen. Efter Ridley Scotts svärd och sandal-epos Gladiator har det rullat på med Conn Igguldens hyllade Caesarböcker, BBC-producerade Rome och även en rad spel med Rome: Total War-serien som största representant.

Nu har alltså respekterade Crytek, som alltid haft en grafiktung framtoning, skapat sig ett eget romarspel - Ryse: Son of Rome. I rollen som centurion Marius Titus gäller det att slå tillbaka barbariska horder med en glav i högsta hugg. Just barbarer var ju mer av ett romerskt samlingsbegrepp, i det demo jag fick spela var det den brittiska varianten som ska kuvas.

Det är tydligt att Crytek gjort sin historiska läxa när man ser både beväpning, soldaternas klädsel och deras stridstekniker. Det är trevligt att se att Marius inte begåvats med Hollywood-fysik utan mer är byggd som en trädstam. Cryteks utvecklare på plats berättar att fysiken kommer från stridssystemet; ska du slåss med tung sköld och kort svärd gäller det att ha en kraftig torso.

slafs

Stridssystemet är inte som vid första anblick (jag gick i tankefällan själv) baserat på så kallade quick time-event. Knapparna som dyker upp över fienderna indikera bara när det är optimalt att hamra in sina attacker.

Striderna är annars rytmbaserade och timing är viktigare än i till exempel Batman: Arkham City eller valfritt Assassin's Creed. Om du lyfter skölden för tidigt eller sent går slaget du vill blockera rakt igenom garden. På samma sätt läser fienderna även på låga nivåer dina attacker och vilt svingande bestraffas snabbt. Det känns lite motigt i början men efter ett tag sitter det rätt bra.

På den lilla snutt jag får spela hinner dock en sak framstå rätt tydligt. Stridernas överanvändande av slow motion gör att det snabbt blir rätt tröttsamt. En stilig parering eller vältajmad midjespark är snygg de första tre-fyra gångerna, sedan känns det lite dåligt varierat. Dessutom är den artificiella intelligensen ibland oförklarligt passiv vilket inte passar en fradgande kelt.

Den strandstormning av Dovers vita klippor som visas upp är otroligt våldsam och blodig, men trots att armar slits loss och ögon penetreras är det en annan anskrämlig bild som teamet fått arbeta med att dölja.

"Tygstycket som skyler soldaternas underliv är dynamiskt precis som resten av kläderna. Vi har fått många klagomål på att vi visat för mycket hårig mansröv vid våra testsessioner. Nu är det bättre, men ibland glider tyget upp på ett inte helt tilltalande sätt", säger Cryteks PJ Esteves.

Ryse har, trots en tveksam titel, goda möjligheter att låna God of War-kronan till dess att Santa Monica Studios är redo att leverera. Med lite finputs och mer variation kan det här nog bli en riktigt trevlig upplevelse för den som föredrar en abattoir (red .anm: ett slakthus) framför en akvedukt.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (5)

Spel i den här artikeln

About the author

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Contributor