Förhandstest: Battlefield 4 (flerspelarläget)

Tillbaka till slagfältet

Föga förvånande utannonserades Battlefield 4 till de två kommande konsolerna i veckan och efter en mycket imponerande genomgång under deras egen presskonferens (nej, inte den med ljudproblem hos Microsoft) är det inte bara jag som är nyfiken på hur det fungerar ihop med den kommande konsolgenerationen.

En stor nyhet är att vi nu kan vara upp till 64 spelare per match även på konsolversion - något som tidigare endast har funnits tillgängligt för PC-ägare.

Just detta är vad jag fick pröva på under den första mässdagen. Först blev vi ivägskickade som en flock får till ett rum som hade en kort instruktionsvideo om hur spelet fungerar. De som har spelat de tre senaste Battlefield-spelen kommer inte att se några märkvärdiga nyheter, så för en ärrad veteran är det bara att hoppa in direkt.

Själva kontrollen är i princip identisk, trots att jag greppade en Xbox One-kontroll som har PC-stöd. Det är fullt möjligt att mindre skillnader går att upptäcka för de kommande konsolerna, men här är det precis som vanligt.

Det är så det känns till början. Men det tar inte en lång stund innan jag ser den stora skalan och skillnaden mot tidigare upplagor - att vara 64 spelare kräver lika mycket skicklighet som taktiskt tänkande. Lyckligtvis kan en av spelarna välja en övergripande roll för att ge ut kommandon till de andra, ovetande soldaterna om eventuella bakhåll och var fienden verkar fokusera sina styrkor.

"Jag förväntar mig stort kaos när arga åttaåringar ska skrika eller ha på hög musik i bakgrunden."

Min rädsla för detta upplägg är hur det ska låta i ens chatt. Du kan förvisso skippa snack från både din egen trupp och hela laget, men om 32 stycken ska spela som ett lag måste alla kunna lyssna på varandra. PC-ägarna är redan rutinerade tack vare andra actionspel och MMO-titlar, men jag förväntar mig stort kaos när arga åttaåringar ska skrika eller ha på hög musik i bakgrunden.

Som sagt är detta något som mycket enkelt kan kopplas bort med hjälp av de verktyg som svenska DICE ger dig, så jag skulle inte vilja se det som någon nackdel. Däremot blir det högst intressant att se hur majoriteten av konsolägarna kan anpassa sig för denna mycket stora skala.

I oktober får vi svaret.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Jonas Aronsson

Jonas Aronsson

Contributor

Relaterat material

FeatureFörtitt: Rainbow Six Siege

Alex har opererat multiplayer i kommande storspelet

FeatureSå var Microsofts Gamescom-konferens

Microsoft matade oss med flera spelsessioner men i stort sett inga överraskningar

FeatureArtikel: Här är varför du ska se fram emot Doom

Vi går igenom spelets bakgrund och tar upp varför du bör vara taggad inför rebooten.

FeatureFörtitt: Homefront: The Revolution

Kommer Dambuster Studios revolutionera sättet vi spelar co-op online?

RekommenderatRecension: Halo 5: Guardians

Microsofts gröna supersoldat är redo för en ny generation.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading