Electronic Arts gjorde en liten revolution förra årets med sitt ombygge av skridskoåkning och puckteknik. I NHL 14 köttar de till finessen med FIFAs kollisionsmotor med tillhörande fladder och trycker in Fight Nights boxningsmotor för att förändra slagsmålen till något vi inte sett förut.

Först propparna. För det smäller både mycket och hårt i NHL 14. Det går att satsa tungt och bli helt bortgjord av en smidig skrinnare men det går också att tokmosa den som tar ett snedskär. Ibland kändes det nästan som att tacklingarna tog lite för bra, men oftast är det bara härlig kollisionshambo.

Om du trycker på en spelare för sent, bakifrån eller på fel avstånd från sargen åker du på en utvisning. Och om du gör det på en stjärnspelare får du betala. När Keith går lite för hårt åt Williams åker Regehr (inte rätt snubbe kanske) bort och kastar handskarna varpå en av årets stora nyheter presenterar sig.

När ikonen för att acceptera ett slagsmål kom upp i hörnet tryckte jag fogligt på korrekt knapp och väntar mig att isen skulle rensas och att två kämpar skulle gå in i den klassiska förstapersonsstriden - men icke! Istället kastar Kings-backen med brottaröronen av sig handskarna redan med en halv zon kvar fram till mig. I full kareta glider han fram och greppar min tröja och börjar slå. Och på vilket sätt sedan.

1
Klara. Färdiga. Slåss!

Borta är det vilda viftandet på en stillastående motståndare. Istället går det nu att riva runt motståndare, få dem ur balans, hålla bort huvudet och svinga med riktiga hockeyrallare. En mindre pugilist blir lättare runtkastade än en större buse. Om närkampen istället startas vid tekning kan den börja utan att spelarna håller i varandra. Vid fulheter som skott på mål efter avblås och direkta attacker på eller av stjärnspelare taggar motståndarna igång på studs. Mycket tyder på att det blir många knogsamtal på nätet i höst.

Livmätaren är fortfarande kvar men annars känns allt annat mycket autentiskt, ända ner till animationerna när ronden är slut där det ibland är svårt att utskilja en segrare. Hela slagsmålet visas dessutom ur samma kameravinkel som övriga spelet. Runt kombattanterna står övriga laget och tittar på eller håller i varandra och utväxlar hårda ord. Jag försöker lirka ur EA-representanten om det kommer att kunna hållas flera fighter samtidigt, men får inget rakt svar annat än att spelet fortfarande inte är helt klart ännu.

Men det är inte bara slagsmål som kan vara resultatet av överkörningar, numera går det att åka på matchstraff och skador är vanligare för den som blivit olyckligt tacklad.

Utanför det fysiska spelet har en ny fintknapp lagts till på vänster axelknapp för snabbare och mer rörliga finter; den typ av små och snabba rörelser som Datsyuk sysslar med. Pucken är ännu lite lösare kopplad till spelaren än tidigare och målvakterna är inte fullt så snajdiga i sidled.

2
Ifall du har svårt att skilja på NHL 14 och EA Sports UFC kan du tänka på att alla i NHL-spelen har skridskor på sig.

Den allsmäktiga poke checken från förra året är nu klart nedtonad och det går lättare att passa ut motståndaren i numerära överlägen. Dessutom går det att få en bättre överblick vid frilägen då målvakter tydligare väljer en del av målet att skydda. Den som har ögonen med sig kommer alltså att bli belönad med fler saftblandare än den som bara blundar och skjuter.

Förutom en upputsning av både spelarmodeller och tröjdetaljer så ser spelet rätt mycket ut som sin föregångare. Samma kommentatorer som tidigare men med delvis ny dialog är vad som gäller rent ljudmässigt.

Glädjande nyheter för alla gamla NHL-veteraner är att det kommer någon form av extramaterial som involverar tjugoårsjubilaren NHL 94. Exakt vad är dock än så länge oklart.

NHL 14 släpps den 13 september till PlayStation 3 och Xbox 360.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Contributor