Jag kan lika gärna erkänna direkt - Bayonetta fanns i min spelsamling i ungefär två timmar. En överkomplicerad kontroll som blandas med ett innehåll som är konstigt bara för att vara det skapade en sådan aversion för mig att jag stängde av spelet och valde att byta in det mot något annat.

Men saker och ting kan ändra sig. I efterhand har jag fått mersmak för genren, speciellt efter mitt recensionsspelande av Devil May Cry HD Collection (9/10). Just därför hade jag inte några bekymmer med att plocka upp en GamePad för att förhandstesta den Wii U-exklusiva uppföljaren med det originella namnet Bayonetta 2.

Det jag möts av är mantrat "fullt ös, medvetslöst", då det inte finns en enda död sekund i demot samtidigt som det överdrivna snabbt blir ännu mer överdrivet för varje scen som dyker upp. Kontrollen känns betydligt enklare än i ettan, men när jag tänker efter tror jag snarare att det bara sitter i mitt huvud eftersom jag har blivit van vid att kunna utföra diverse knappkombinationer under kort tid. Det går också använda sig av den tryckkänsliga skärmen, men som med många andra spel är det mest en obligatorisk gimmick istället för något som faktiskt tillför en ny dimension i Bayonetta 2.

2013/articles//a/1/5/9/3/8/9/0/eurogamer-yhiplz.jpg
Ett umbranskt klimax är inte så snuskigt som det låter. Smärtsamt, däremot.

Jag hinner aldrig komma in i handlingen på något sätt (red. anm. Handlingen i ettan var inte helt enkel att begripa heller). Rimligtvis beror det på att den tidiga versionen väljer att fokusera på stridsmekanik, men i ärlighetens namn skulle jag knappast kunna absorbera något när jag slits mellan att slåss ombord på (ja, på) ett jetplan och på en gigantisk ängel. Det blir väldigt tydligt att se var Saint's Row: The Third och Saint's Row IV fick sina inspirationer, då Platinum Games och tidigare studior med samma nyckelpersoner har skapat en högstanivå för vad som blir extremt bombastiskt.

Ta bara som exempel på hur du i Bayonetta 2 inte längre använder dig av magipoäng. Numera har det ersatts av en mätare som gör att du kan framkalla ett stort monster som under en kort tid hjälper dig i stridens hetta. Jag skulle inte bli förvånad om det senare i spelet blir uppgraderat till demoner som får bossar i Final Fantasy VII att blekna i jämförelse.

Det är fortfarande långt kvar till spelet släpps, men den 15 minuter långa sekvensen gav mig så pass blodad tand att jag nu i veckan faktiskt köpte om ettan för att ge det en andra chans. Bayonetta 2 släpps exklusivt till Wii U då Nintendo tagit upp rollen som utgivare (trots att Sega gav ut föregångaren till både Xbox 360 och PlayStation 3). Det är dock ett spel som förtjänar en större publik än det fåtal som i dagsläget får testa det vid release. Men med en eventuell prissänkning (en rejäl sådan) av hårdvaran i höst kanske det ändå finns ett hopp därute.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (7)

About the author

Jonas Aronsson

Jonas Aronsson

Contributor